تاریخ : شنبه 7 مرداد 1396
کد 825

بیماری هپاتیت چیست ؟

هپاتیت ویروسی از بیماریهای شایع در جهان بوده و هپاتیت ویروسیBاز شایع ترین این عفونت ها و عامل مهم نارسایی کبد و سیروز کبدی است
هپاتیت ویروسی از بیماریهای شایع در جهان بوده و هپاتیت ویروسیBاز شایع ترین این عفونت ها و عامل مهم نارسایی کبد و سیروز کبدی است .حل معضل هپاتیت نیاز به افزایش و ارتقاء سطح آگاهی ودانش همه افراد جامعه دارد.برای پیشگیری از این بیماری باید به راههای انتقال توجه کرد.با هپاتیت ویروسی B هم می توان زندگی کرد و هم می توان ازدواج کرد و خانواده تشکیل داد.توجه به دستورات بهداشتی و پرهیز از دخانیات و مشروبات الکلی،چاقی و مصرف چربی زیاد اهمیت دوچندان دارد.توجه به توصیه های پزشکان در اجرای دستورات پیشگیرانه و درمان سبب کنترل بیماری می شود.خوشبختانه امروزه می توان بیماری هپاتیتBرا مهار کرد.
هپاتیت حاد:پس از ورود ویروس هپاتیت به بدن و پشت سر گذاشتن دوره تقاهت بیماری(مدت لازم برای تکثیر ویوس و ظهور علایم)از4تا42هفته علایم اولیه به صورت بی اشتهایی-بی حالی-سردرد-کوفتگی عضلانی-دردمفاصل و. تب ظاهر می شوند. با بروز زردی-پررنگ شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع کاهش می یابند.درد شکمی جزء علایم بیماری است.در اکثر موارد و در مدت کمتر از سه ماه زردی بیمار کاهش یافته و علایم اولیه بیماری کاملا برطرف می شوند.
هپاتیت مزمن:در برخی افراد هپاتیتی ویروس سالها به صورت نهفته در بدن باقی می ماند که در تعدادی از موارد ممکن است ویروس فعال و سبب التهاب کبد شود و آنزیم های کبدی در خون افزایش می یابد.اکثرا بیماران مزمن علامتی ندارند ولی در موارد علامت دار ضعف- بی حالی-خستگی و بی اشتهایی شایع ترین می باشند.درصد کمی از بیماران درد شکمی خفیف دارند.در صورت پیشرفت بیماری علایم سیروز کبدی(تنبلی کبد) –سرطان کبد ظاهر می شود.منع مصرف الکل و کنترل کبد چرب برای بیماران مفید می باشد.
بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شناخت راههای انتقال آن است.
• انتقال از طریق ما در مبتلا به نوزاد
• انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی (در افراد دیالیزی)
• ارتباط با بیماران ویا خون آنها (کارکنان بهداشتی و درمانی) 
• خالکوبی، حجامت غیر بهداشتی و تاتو کردن
• اعتیاد تزریقی
• انجام اقدامات دندانپزشکی در مراکزی که از وسایل غیربهداشتی استفاده می کنند و با روش های غیرصحیح وسایل خود را ضدعفونی می نمایند. 
• انتقال در بین اعضای خانواده افراد بیمار
                             
ازدواج برای دختران و پسران مبتلا به هپاتیت B منعی ندارد و طرف مقابل باید آزمایش داده و پس از آن تحت واکسیناسیون هپاتیت B قرار گیرد.
بیماری هپاتیت Bبا واکسن قابل پیشگیری می باشد.افراد در معرض خطر با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت می توانند در سه نوبت واکسن هپاتیت B به صورت رایگان دریافت کنند.
  • نوشته شده
  • در شنبه 7 مرداد 1396