تاریخ : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
کد 2221

پیام معاونت بهداشتی برای روز جهانی مالاریا

5  اردیبهشت ماه مصادف با 25 آوریل به نام روز جهانی مالاریا نام گذاری شده است. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در 85 کشور جهان گزارش می شود که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. كودكان زير ۵ سال بیشترین قربانیان این بیماری هستند به طوريكه هر دو دقيقه يك كودك جان خود را از دست مي دهد. به طور کلی حدود ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از مالاریا در آفریقا رخ می دهد. بيشترين موارد بيماري مالاريا در ايران مربوط به استانهاي سيستان و بلوچستان ، هرمزگان و قسمت گرمسيري كرمان مي باشد.

مالاریا يكي از مهمترین بيماريهاي  انگلي می باشد كه راه انتقال آن، گزش پشه های آنوفل و انتقال انگل پلاسمودیوم به انسان می باشد. از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریای شدید به طور عمده از نوع فالسیپارم است. انگل در داخل گلبولهاي قرمز خون رشد ميكند و پس از رشد، تكثير نموده و موجب پاره شدن گلبولهاي قرمز خون و بروز علائم مالاريا مانند تب، لرز، تعریق، بدن درد، بزرگی طحال، تهوع و استفراغ میگردد. راه تشخیص قطعی مالاریا آزمایش خون است که در خون فرد بیمار انگل‌های مالاریا دیده می‌شود.

مهمترین راه برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا، بهسازی محیط و از بین بردن زیستگاههای پشه ی آنوفل می باشد. در مسافرت به مناطق مالاریاخیز استفاده از دور کننده های حشرات بر روی پوست و پوشیدن لباسهای آستین بلند توصیه میگردد. استفاده از پشه بند، نصب توری بر روی پنجره ها، سمپاشی محیط، راههای کنترل پشه های آنوفل می باشد. 

طبق شعار سازمان جهانی بهداشت، با پیاده سازی استراتژیهای جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا بویژه در مناطق محروم می توان گام مهمی در حذف مالاریا و جهانی عادلانه تر برداشت.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 4 ارديبهشت 1403