تاریخ : جمعه 26 آبان 1402
کد 2133

آغاز برنامه حمایت تغذیه‌ای از کودکان 6 تا 59 ماهه در شهرستان مراغه

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه، از آغاز اجرای برنامه حمایت تغذیه ای کودکان 6 تا 59 ماهه مبتلا به سوء تغذیه خانوارهای نیازمند تحت پوشش شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دکتر حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: سوء تغذیه یکی از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر 5سال است، که از پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه کودکان می توان به اختلال در رشد وتکامل مغزی وجسمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن وافزایش موارد مرگ ومیر، افزایش هزینه های درمانی ومراقبت های پزشکی، افت تحصیلی وتحمیل هزینه های سنگین به آموزش وپرورش واز دست دادن روزهای کاری توسط والدین را نام برد.

 

 وی ادامه گفت: بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه هم در بخش دولتی وهم در بخش خصوصی، فقر، ناامنی غذایی، بی سوادی، بیکاری، نا آگاهی تغذیه ای، الگوی تغذیه نا مناسب، دسترسی نداشتن به خدمات بهداشتی، اپیدمی بیماری های عفونی مثل شیوع بیماری کوید -19 در شرایط فعلی وپیامدهای نا مطلوب  اقتصادی آن از علل بروز سوء تغذیه در کودکان می باشند.

 

 

وی اظهار کرد: از مهم ترین مداخلاتی که برای پیشگیری از سوء تغذیه در گروه های آسیب پذیرتغذیه ای باید به کار گرفته شود توانمند سازی خانوار با اجرای طرح های اشتغال زایی وکمک به افزایش درآمد خانوار، آموزش تغذیه  به منظوراستفاده بهینه از منابع غذایی موجود ودر دسترس به ویژه آموزش وتوانمند سازی زنان که مسئولیت تهیه وطبخ غذا در منزل را به عهده دارند وهمچنین کمک های غذایی است که با جلب همکاری بخش های مختلف توسعه باید به مورد اجرا گذاشته شود. حمایت تغذیه ای از کودکان که به دلیل فقر دچار سوء تغذیه شده اند از طریق تامین وتوزیع سبد غذایی استانداد برای تامین نیازهای تغذیه ای کودکان وبهبود وضعیت تغذیه، رشد وتکامل آنان ضروری است.

 

وی در ادامه گفت: این برنامه با هدف بهبود وضعیت تغذیه و رشد و همچنین کاهش سوء تغذیه در کودکان 6 تا 59 ماهه در حا ل اجرا می باشد.

 

وی تاکید کرد: به منظور اجرای برنامه حمایت تغذیه ای کودکان با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ابتدای سال 1402، اسامی ومشخصات کودکان  6 تا 59 ماهه مبتلاء به سوء تغذیه خانوارهای نیازمند، به دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام شد. و با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس بودجه تعیین شده  از سوی سازمان برنامه و بودجه به صورت اعتبار خرید کالا از طرح کالابرگ الکترونیکی، جهت ارتقاء وبهبود وضع تغذیه کودکان 6 تا 59 ماه دارای سو تغذیه (کوتاه قدی، لاغری و لاغری شدید) به حساب سرپرستان خانوار واریز گردید.

 

دکتر حق گشایی در آخر گفت: کلیه کودکان تحت پوشش این برنامه، پس از خرید اقلام غذایی از فروشگاه های تعیین شده  از خدمات مشاوره تغذیه به صورت رایگان بهره مند می شوند و کارشناسان تغذیه و بهورزان باید جلسات آموزشی را به صورت ماهیانه برای مادران دارای کودک  تحت پوشش  برنامه  با هدف ارتقاء الگوی تغذیه صحیح کودکان 6تا 59 ماهه و همچنین ارتقاء آگاهی ونگرش وعملکرد مادران در زمینه الگوی تغذیه صحیح  ورشد کودکان برگزار کنند.

 
  • نوشته شده
  • در جمعه 26 آبان 1402