تاریخ : دوشنبه 28 بهمن 1398
کد 1328

با هدف آموزش کارکنان حوزه بهداشت

جلسه آموزشی با موضوع مراقبتهای ادغام یافته سلامت نوزادان و مراقبتهای تغذیه ای برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، جلسه آموزشی با موضوع مراقبتهای ادغام یافته سلامت نوزادان و مراقبتهای تغذیه ای در قالب دوره های غیرکددار ضمن خدمت کارکنان برای مراقبین سلامت ، مدیران اجرایی ، کارشناسان ناظر بر خانه های بهداشت و ماماهای تیم سلامت در سالن اجتماعات آموزشگاه بهورزی برگزار شد .
 
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، جلسه آموزشی با موضوع مراقبتهای ادغام یافته سلامت نوزادان و مراقبتهای تغذیه ای در قالب دوره های غیرکددار ضمن خدمت کارکنان برای مراقبین سلامت ، مدیران اجرایی ، کارشناسان ناظر بر خانه های بهداشت و ماماهای تیم سلامت  در سالن اجتماعات آموزشگاه بهورزی برگزار شد .
جلسه آموزشی"مراقبتهای ادغام یافته سلامت نوزادان –مراقبتهای تغذیه ای "با سخنرانی کارشناس مسوول گروه سلامت جمعیت و خانواده ، سرکار خانم برار با بیان اهداف توسعه پایدار(Sustainable Development Goals ) در خصوص تامین نیازهای تغذیه ای "پایان دادن به مرگهای قابل اجتناب" تا سال 2030 و در جهت حفظ سلامتی نوزادان با جامعیت بخشیدن به اهداف سیاستهای جمعیتی با توانمند سازی و افزایش مهارت عملی ارایه دهندگان خدمت در خصوص نحوه مراقبت و شیردهی موفق به نوزاد اواخر نارسی آغاز گردید. 
سپس سرکار خانم پرتاش جهت توانمندسازی ، تقویت بنیهعلمی ارایه دهندگان خدمات سلامت نوزادان در خصوص زردی نوزاد با تاکید بر نوزادان اواخر نارسی ، آناتومی پستان و تغییرات آن از زمان حاملگی تا شیردهی ، اولین تغذیه و تماس زود هنگام نوزاد با مادر ، شرایط و توانایی‌های نوزادان ، هورمون‌ها و رفلکس‌های موثر بر شیردهیو بر اساس محتوای آموزشی کتاب "تسهیل چالشهای تغذیه با شیر مادر برای نوزادان اواخر نارسی" به تعریف نوزاد نارس و اواخر نارسی ، عوامل خطردرنوزادان اواخرنارسی ، عدم تکامل سیستم عصبی ، ناپایداری دمای بدن،کاهش قندخون ، شرایط تنفسی ناپایدار ، خطرافزایش ابتلابه عفونت ، مخاطرات عدم تغذيه باشيرمادرو غلبه برسایرچالشها در قالب اسلایدهایی آموزش دادند.
در ادامه خانم قربانی با توضیح تئوری درخصوص وضعیتمناسبشیردهیوروشگرفتن، فشردن، ماساژپستانوشیردوشیبادست ، تغذیهبامکمل ، اذهان مدعوین را به اهمیت شیردهی مناسب و استاندارد برای نوزادان اواخر نارسی جلب نمودند. و در ادامه خانم مفیدی (مربی آموزشی شیردهی) به صورت عملی با استفاده از ماکت نوزاد به آموزش در مورد روشها و پوزیشن های مربوط به شیردهی برای نوزادان مذکور ، استفاده از وسایل کمک شیردهی ، استفاده از محافظ پستان ، طریقه بیدار نگه داشتن این نوزادان و ایجاد تحریک برای تداوم شیردهی و .... پرداختند. و به صورت گروهی و عملی ، کلیه مدعوین نحوه شیردهی را با نظارت خانم مفیدی و خانم طهماسبی (کارشناس کودکان و مربی آموزشی شیردهی) تمرین نمودند.  و به کلیه سوالات مدعوین در این زمینه پاسخ داده شد.در جهت سنجش موثر بودن آموزشها و تاثیر آن در تبدیل به فعل رفتاری ، آزمون عملی نیز برگزار و امتیاز داده شد. 
در ادامه سرکار خانم برار باجمع بندی مطالب و انتظارات گروه سلامت جمعیت و خانواده را مبنی بر ارایه آموزشهای آبشاری مخصوصاً به بهورزان ،همچنین الزام و ضرورت اجرایی نمودن مراقبت تغذیه ای برای نوزادان اواخر نارسیدر زمان ارایه کلیه مراقبتها را ضروری و الزامی بیان نمودند. ضمناً پایش برنامه مذکور را بر اساس چک لیست تدوین شده در طی بازدیدها را اعلان و عملکرد بر اساس پروتکل "تسهیل چالشهای تغذیه با شیر مادر برای نوزادان اواخر نارسی"را ابلاغ نمودند. و با ارایه پاسخ تشریحی به کلیه سوالات مدعوین و با آرزوی حفظ ، ارتقای نوزادان در جامعیت بخشیدن به اهداف سیاستهای جمعیتی با ذکر صلوات به جلسه خاتمه دادند.
 
 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 28 بهمن 1398