تاریخ : سه شنبه 29 اسفند 1396
کد 988

پیام تبریک معاون بهداشتی به مناسبت فرارسیدن عید نوروز

فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو، رفتار نو و تصمیم های جدید برای آینده است. آینده ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد
بسمه تعالی
))یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال((
فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو، رفتار نو و تصمیم های جدید برای آینده است. آینده ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد . سالی که گذشت  برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد و بی شک بهترین توفیقی که یگانه هستی بر بندگان محبوب خویش عطا فرموده ، خدمت به مردم است و من نیز بر حسب وظیفه ، از تلاشها و زحمات  تک تک همکاران پرتلاش قدردانی می نمایم و حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را به تمامی همکاران عزیز  تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت
را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت می نمایم.
در سالی که گذشت با همت والای شما عزیزان ، قدمهای بزرگی در راستای ارتقای شاخصهای سلامت و خدمت رسانی به مردم شریف مراغه برداشته شد که شاید هرجمله یادآور سخت کوشیها و رنجهایی است که با به ثمر نشستن به شیرینی وصف ناپذیری تبدیل شده  و غبار خستگی را از جان و دلهایمان برون کرده است . در سال 96 شاهد تحقق موفق اهدافی نظیر پوشش کامل جمعیت روستایی در برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی ، تامین زیر ساختهای شبکه الکترونیک و راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت ( سیب) ، احداث 14 خانه بهداشت روستایی جدید ، تعمیر و بازسازی 51 خانه بهداشت  و 14 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستائی ، خرید ساختمان 5 مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت شهری ، احداث 6 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی ، تجهیز آزمایشگاه مرکز بهداشت و آزمایشگاه تشخیص سل و آزمایشگاه میکروبی شیمیائی آب آشامیدنی و همچنین تجهیز و راه اندازی 3 مرکز نمونه برداری روستایی ،  ایجاد و راه اندازی زنجیره سرمای هوشمند در تمامی مراکز و خانه های بهداشت ، راه اندازی مرکز HMC  ( مرکز پایش مراقبت های سلامت ) ، تجهیز  و راه اندازی 8 مرکز واحد دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت و راه اندازی واحد سیار جهت ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به مناطق محروم روستایی بوده ایم.
از سایر اقدامات مهم صورت گرفته در راستای ارتقاء شاخصهای سلامت شهرستان مراغه ، انجام وارنیش فلوراید تراپی برای 12000 نفر و توزیع 24000 مسواک و خیردندان در بین دانش آموزان ابتدایی ، اجرای موفق برنامه ایراپن با کسب مقام ممتاز زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و با غربالگری بیش از 80000  نفر از جمعیت بالای 30 سال شهرستان مراغه جهت شناسایی و مراقبت بیماران مبتلا به فشار خون ، دیابت ، آسم و سرطان کولورکتال ، برگزاری کمیته های تخصصی از جمله کارگروه سلامت و امنیت غذایی ، کمیته ایدز ، کمیته ایمنی آب و ... با هدف ایجاد و ارتقای هماهنگی های برون بخشی و برون سازمانی دخیل در سلامت مردم شهرستان مراغه می باشد که از مهمترین دستاوردهای آن می توان به کنترل و کاهش میزان بروز تب مالت اشاره کرد .
از موفقیت های مهم حوزه بهداشت می توان به کسب رتبه های برتر کشوری در شاخص های خودمراقبتی سازمانی و خودمراقبتی اجتماعی ، شاخصای مراقبت بارداری و پس از زایمان  ، مراقبت بیماران فشار خون و دیابت و دهها برنامه دیگر که قلم از شمارش و توصیف آنها عاجز می باشد و زمان  کوتاه تا بتوان حتی ایثار شما عزیزان را به  رشته تحریر درآورد و فقط به این جمله بسنده می کنم که درود و هزاران آفرین بر شما باد .
اما این برنامه ها هنوز آغاز راه پیشرفت و تعالی در سلامت مردم می باشد و بی شک ژرفای اندیشه و تدبیر حکم می کند تا قدمهای بلندتری در سال بعد برداشته شود و همه ایمان بر خودباوری و توانمندی خویش داریم که می توانیم سال بعد را به یک جهش و پیشرفت بی نظیر مبدل کنیم .
ما خدمتگذاران حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه ، پزشک ، مراقب سلامت ، ماما ، بهورز ، کارشناس و کاردان  و نیروهای پشتیبانی و مدیر بعنوان اعضای تیم سلامت با استعانت از درگاه حضرت باریتعالی با هم پیمان می بندیم تا در تحقق اهداف و اولویتهای سال 1397 در حوزه بهداشت ثابت قدم باشیم با تکیه بر ایمان و باور خود تا رسیدن به اهداف سازمانی خود تمام تلاش و کوشش خود را بکار خواهیم گرفت .
اولویتهای سال 1397 حوزه معاونت بهداشت
  1. پرونده سلامت الکترونیک
  2. ارجاع الکترونیک
  3. پایش و ارزشیابی الکترونیکی
  4. HMC( مرکز پایش مراقبت های سلامت )
  5. پرداخت مبتنی بر عملکرد
  6. ارتقاء برنامه پیشگیری از  مرگ مادری  و ارتقاء سلامت کودکان
  7. خدمات نوین سلامت برای تمامی گروههای سنی
  8. تداوم اجرای برنامه PEN
  9. ارتقاء برنامه های سل و ایدز
  10. تشدید بازرسی های سلامت محیط و کار
  11. ارتقاء خدمات سلامت دهان و دندان
  12. اجتماعی کردن سلامت
  13. ارتقاء برنامه های غربال و شناسایی و مراقبت سلامت روان با محوریت آموزش و اورژانس های اجتماعی
  14. ارتقاء برنامه های پیشگیری از چاقی نوجوانان
  15. پیگیری نوجوانان و جوانان مشکوک یا شناسایی شده به اختلال و ثبت داده ها در سیب
  16. تبیین و ارتقاء نقش و جایگاه آموزشگاه بهورزی
  17. تبیین و ارتقاء نقش آزمایشگاه مرکزی
  18. تبیین و ارتقاء نقش مراکز مشاوره
  19. ارتقاء ایمنی غیر سازه ای واحدهای بهداشتی
  20. تکمیل و توسعه مراکز و پایگاههای جامع سلامت شهری و روستایی
  21. بودجه بندی عملیاتی
                                                              دکتر احمد مجتهدی 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 29 اسفند 1396