تاریخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396
کد 966

برگزاری کمیته دانشگاهی سرطان در سال 96

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کمیته دانشگاهی سرطان با حضور معاونین بهداشت و درمان و غذا و داروی دانشکده و همچنین متخصصین شهرستان مراغه و سایر اعضای کمیته ، در سالن جلسات معاونت بهداشتی برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کمیته دانشگاهی سرطان با حضور معاونین بهداشت و درمان و غذا و داروی دانشکده و همچنین  متخصصین شهرستان مراغه و سایر اعضای کمیته ، در سالن جلسات معاونت بهداشتی برگزار گردید . 
در ابتدای جلسه معاون بهداشتی دانشکده  ،دکتر مجتهدی ، ضمن خوش امدگویی، به بیان اهداف و اهمیت تشکیل جلسه اشاره نمودند و یادآور شدند با توجه به گسترش بیماریهای غیرواگیر و سرطان به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی ،تغذیه ناسالم ،مصرف الکل و دخانیات مهم ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماریهای غیر واگیر را افزایش می دهند.
سپس خانم دکتر اسدیان ،مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی ،  با بیان اهمیت بیماری سرطان  نحوه غربالگری در مراکز بهداشتی و درمانی سخنرانی نموده و آمارغربالگری و موارد جدیدسرطان  شناسایی شده در برنامه ایرا پن گزارشی ارایه  نمودند. در ادامه ایشان بنا به  دستورالعمل وزارتی ایرا پن در برنامه غربالگری سرطان و اهمیت  آنها اشاره نمودند و در خصوص ارجاع افراد به سطح دو در راستای غربالگری کولورکتال که افراد فیت مثبت بایستی حتما کولونسکوپی گردند  و افراد ارجاع شده در غربالگری سرویکس که بایستی حتما افراد HPV مثبت کولپوسکوپی گردند  ،تاکید نمودند.
 در ادامه جلسه ، دکتر غمخوار ،  فوق تخصص گوارش ، با تاکید بر اینکه افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی از نظر غربالگری سرطان کولورکتال بررسی و ارجاع به سطح دو می شوند بایستی حتما کولونوسکوپی شوند و ارجحیت فیت هایIFOBT نسبت به سایر آزمایش های دیگر(گایاک و...) که حساسیت بیشتری دارد
در ادامه برنامه  خانم دکتر سعیدی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جناب  آقای دکتر مجتهدی در اجرای برنامه غربالگری های سرطان برست و سرویکس و با توجه به ضرورت خریداری دستگاه کولپوسکوپی و عدم مراجعه بیماران به بیمارستان الزهرای تبریز و عدم پذیرش بموقع  بیماران  در بیمارستان الزهراخواستار خریداری آن توسط دانشکده علوم پزشکی مراغه گردید. و خواستار ادامه غربالگری و ارزیابی سرطان های برست و سرویکس و آموزش در مورد خودآزمایی برست توسط کلیه زنان واجد شرایط و با توجه به درصد بالای سرطان برست در زنان ودر سنین پایین نیز گزارش می شود  در تشخیص و درمان بموقع  را خواستار شدند.
در خاتمه معاون محترم بهداشتی ، با نظرخواهی از متخصصین محترم حاضر در جلسه و معاونتهای محترم درمان و غذا و دارو ، روسای محترم بیمارستانها به اهمیت افزایش همکاری ها برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و سرطان ها اشاره نمودند
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 9 اسفند 1396