تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396
کد 945

برگزاری جلسه آموزشی مراقبت از نوزادان نارس و رتینو پاتی نوزادی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، جلسه آموزشی مراقبت از نوزادان نارس ورتینو پاتی نوزادی برای کلیه پزشکان ، ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاههای سلامت در سالن اجتماعات معاونت درمان برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، جلسه آموزشی مراقبت از نوزادان نارس ورتینو پاتی نوزادی برای کلیه پزشکان ، ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و  پایگاههای سلامت در سالن اجتماعات معاونت درمان برگزار گردید . 
جلسه آموزشی "مراقبت های ادغام یافته سلامت نوزادان "با سخنرانی معاون محترم بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ، دکتر مجتهدی برگزار گردید ایشان  با بیان اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals ) به تشریح برنامه های اجرایی جهت پایان دادن به مرگ و میرهای قابل پیشگیری  نوزادان تا سال 2030 ،  با شناسایی زود هنگام نوزادان نارس ، ویزیت ، مراقبت ، پیگیری و ...... توسط کلیه ارایه دهندگان خدمت در مراکز و پایگاهها ی بهداشتی شهری ، روستایی و خانه های بهداشت پرداختند و از کلیه همکاران خواستند با تلاش و کوشش در زمینه ارائه خدمات با کیفیت به مادران و کودکان ، در ارتقاء شاخصهای  سلامت کوشا باشند .
در ادامه سرکار خانم دکتر پاکدل (متخصص چشم) جهت توانمندسازی و تقویت بنیه علمی ارایه دهندگان خدمات سلامت خانواده در رویارویی با نوزادان نارسبه تعریف و ارزیابی رتینو پاتی نوزادی ، نشانه ها و علایم ، نحوه انجام مراقبتها ، کنترل ، تشخیص ، پیگیری ، درمان و... پرداختند ودرخصوص سن حاملگی زایمان های زودرس در ایران از نظر ارزیابی رتینو پاتی نوزادی (کمتر از 32 هفته ویا وزن کمتر از 1500 گرم ) ووضعیت ناپایداری های بالینی توضیحاتی دادند و با توجه به افزایش چشمگیر میزان بقای نوزادان نارس که در چهل سال اخیر از حدود 5 درصد به بیش از 65 درصدبرای نوزادان با وزن کمتر از 1000 گرم وبیش از 90 درصد برای نوزادان با وزن 1000-1500 گرم افزایش یافته است. که متعاقب این امر تعداد نوزادان مبتلا به رتینوپاتی نارسی نیز افزایش خواهد یافت.که اطلاع رسانی و افزایش آگاهی والدین در این خصوص مورد نیاز جدی می باشد. که اقدامات گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشکده مراغه در امر پیگیری نوزادان نارس جهت مراجعه به کلینیک تخصصی شهید بهشتی برای ویزیت و بررسی چشم نوزادان توسط خانم دکتر پاکدل قابل ذکر میباشد. همچنین تراکت مربوط به رتینوپاتی نوزادان که توسط گروه سلامت خانواده طراحی و چاپ شده بود. در جهت افزایش آگاهی عموم مردم و توزیع در بین آنها به مراکز و پایگاهها بهداشتی شهری ، روستایی و خانه های بهداشت ارسال گردید
در ادامه خانم دکتر چرمی در مورد نوزادان نارس ، نحوه مراقبت ، شیردهی و واکسیناسیون آنها توضیحات کامل ارایه فرمودند. ضمناً ، در دسترس قرار دادن و یا تحویل کتاب "مراقبت و نگهداری از نوزاد نارس"در جهت افزایش آگاهی والدین مخصوصاً به مادرانی که سابقه تولد نوزاد نارس ، تولد زایمان زودرس ، مادران مبتلا به سوء تغذیه ، مادران با نمایه توده بدنی کمتر از 18.5 ، مادران باردار دارای مشکلات دهان و دندان ، عفونت و ......یا مادران زایمان کرده ای که تولد نوزاد نارس دارند. تاکید گردید و جلسه با پاسخ به کلیه ی پرسشهای مدعوین خاتمه یافت.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 4 بهمن 1396