تاریخ : چهارشنبه 22 شهريور 1396
کد 845

برگزاری اولین همایش پزشک خانواده ، بیمه روستائی و نظام ارجاع الکترونیکی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، اولین همایش با موضوع پزشک خانواده ، بیمه روستائی و نظام ارجاع با حضور مدیر کل بیمه سلامت استان و ریاست دانشکده علوم پزشکی مراغه و همچنین تمامی شوراها و دهیاران روستاهای شهرستان مراغه ، در سالن اجتماعات ولایت برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، اولین همایش با موضوع پزشک خانواده ، بیمه روستائی و نظام ارجاع با حضور مدیر کل بیمه سلامت استان و ریاست دانشکده علوم پزشکی مراغه و همچنین تمامی شوراها و دهیاران روستاهای شهرستان مراغه ، در سالن اجتماعات ولایت برگزار گردید .
دکتر احمد مجتهدی ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ، سخنران آغازین همایش بودند . ایشان ضمن تشریح اهداف برگزاری این همایش خاطر نشان کردند که کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم از اهداف اصلی نظام ارجاع الکترونیکی می باشد که بار مالی ناشی از بیماریها را کاهش می دهد و باعث تسریع در ارائه خدمات پزشکی می گردد .
دکتر مجتهدی ضمن مرور فاکتورهای موثر بر سلامت ، جستجوی سریع جهت دریافت بهترین خدمات سلامت توسط مردم ، پیشگیری محور بودن خدمات پزشکی ارائه شده در قالب پزشک خانواده و پیگیری مستمر و فعال را از مهمترین مزیتهای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برشمردند و خاطر نشان کردند 80% از بیماران مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت نیازمند ارجاع نمی باشد و توسط پزشکان خانواده قابل درمان می باشند و نظام ارجاع باعث کاهش بار مراجعه غیر ضروری به بیمارستان شده و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان را به دنبال خواهد داشت .
در ادامه همایش ، دکتر مجیدی ، مدیر کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی ضمن مروری بر وضعیت شاخصهایب بیمه استان ، رفاه بیماران و کاهش بار هزینه و مراجعه آنان جهت درمان را از سرلوحه های اصلی سازمان بیمه برشمردند . ایشان در ادامه افزودند : در حال حاضر ، به ازای هر 4000 نفر جمعیت ، یک تیم سلامت جهت ارائه خدمات سلامت تعیین شده و در مراکز خدمات جامع سلامت در حال ارائه خدمت می باشند . ایشان مهمترین هدف برنامه پزشک خانواده را دسترسی سریع مردم به خدمات بهداشتی و پزشکی برشمردند و از دهیاران و شورهای روستا خواستند تا جهت پوشش حداکثری دریافت خدمات سلامتی و پزشکی ، با مراکز خدمات جامع سلامت و تیمهای سلامت حداکثر همکاری را داشته باشند .
دکتر مجیدی با اشاره به مزایای مهم نظام ارجاع الکترونیکی ، جلوگیری از سردرگمی بیماران را از مهمترین مزایای این برنامه دانستند که می تواند از مراجعات غیر ضروری و زائد بیماران به بیمارستانها و اورژانسها جلوگیری نماید .
در ادامه همایش ، دکتر جنتی ، ریاست دانشکده علوم پزشکی مراغه ، به عنوان آخرین سخنران همایش در جایگاه حضور یافتند . ایشان ضمن اشاره به برنامه های اجرایی حوزه سلامت ، ارتقاء سلامت مردم را مهمترین هدف تمامی برنامه های جاری دانستند . دکتر جنتی در ادامه سخنان خود بر ضرورت مشاکرتهای برون بخشی اشاره کرده و دستیابی به اهداف سلامتی را در گرو مشارکت تمامی ارگانهای فعال در جامعه دانستند و همکاری های برون بخشی را به عنوان یکی از عوامل مهم در حفظ ، تامین و ارتقاء سلامت مردم برشمردند .
دکتر جنتی با تشریح ضرورت برنامه ریزی در ارائه خدمات سلامت ، دقت در برنامه ریزی را به عنوان رکن اصلی اجرای برنامه های سلامت دانستند و بر پرهیز از دوباره کاری ها و اسراف منابع مالی تاکید کردند و نظام الکترونیک ارجاع را موثرترین شیوه جهت کاهش در دوباره کاری و اسراف منابع نام بردند .
دکتر جنتی  با تشریح شیوه راه اندازی نظام الکترونیک ارجاع ، مراقبت به موقع بیماران ، کاهش عوارض ناشی از درمان دیرهنگام بیماریها ، کاهش سردرگمی ها ، کاهش هزینه های تحمیلی به خانواده ها و امکان پیگیری فعال بیماران را از مزیتهای ارجاع الکترونیکی برشمردند و بر همکاری دهیاران و شوراها جهت توجیه برنامه به مردم تاکید کردند .
در ادامه همایش از خانم دکتر شبنم باهمت ، به عنوان پزشک خانواده نمونه تقدیر صورت گرفت و همچنین با برقراری پانل پرسش و پاسخ ، به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد .
 
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 22 شهريور 1396