تاریخ : دوشنبه 29 خرداد 1396
کد 789

برگزاری جلسه آموزشی با موضوع ژنتیک ، زئونوز و سل

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی جلسه آموزشی برنامه های ژنتیک ، سل و زئونوز در مورخه 22 و 23 خرداد ماه ، در محل سالن اجتماعات مرکز آموزش بهورزی برای مراقبین سلامت شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت برگزار گردید.
در ابتدای جلسه خانم دکتر اسدیان سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها  در خصوص CCHF ، سل و غربالگری نوزادان توضیح دادند که با توجه  به شیوع و بروز CCHF در کشور ، در این جلسه آموزشی به کلیه همکاران در خصوص علایم ، گروه های پرخطر ،درمان و نمره بندی CCHF توضیح دادند 
سرپرست گروه بیماریها به بیماری سل در شهرستان مراغه و مراقبت بیماران توسط مراقبین سلامت در مراکز اشاره و تاکید نمودند . همچنین ایشان به اهمیت غربالگری نوزادان در 5 – 3 روزگی نوزاد اشاره کرده و تاکید  به آموزش چهره به چهره زنان باردار و پیگیری بعد از زایمان اشاره کرده تا غربالگری بهنگام (5-3 روزگی ) 100در صد نوزادان امکان پذیر گردد .
خانم دکتراسدیان در خصوص شروع به موقع رزیم درمانی ، علایم و عوارض بیماری فنیل کتونوری از جمله عقب ماندگی ذهنی و بیش فعالی  سخنانی را بیان کردند و همچنین ایشان در مورد تالاسمی  برای مدعوین ارایه مطلب نمودند   .
در ادامه جلسه خانم وطن پور کارشناس ژنتیک در مورد نحوه مراقبت بیماران PKU ، آزمایشگاه رفرنس کشوری و فراخوان موارد مشکوک به فنیل کنونوری را برای حضار شرح دادند . همچنین ایشان تاکید نمودند برای پبشگیری از بروز بیماری PKU و کاهش بار بیماری در جامعه باید والدین کودکان فنیل کتونوری جهت تشکیل پرونده ژنتیک به مرکز مشاوره قبل از ازدواج ارجاع داده شوند همچنین ایشان اشاره کردند اطرافیان والدین کودکان PKU در صورت داشتن ازدواج فامیلی باید به مرکز مشاوره قبل از ازدواج ارجاع داده شوند 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 29 خرداد 1396