تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396
کد 745

به مناسبت هفته سلامت : برگزاری جشنواره ترویج غذای سالم

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، به مناسبت هفته سلامت و با هدف ترویج غذای سالم با مصرف کم نمک ، قند و چربی و با مشارکت بسیار فعال رابطین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مراغه ، جشنواره ترویج غذای سالم در هتل آلیانس مراغه برگزار گردید .
این جشنواره که با مشارکت واحد بهبود تغذیه و واحد آموزش سلامت و با مشارکت روابط عمومی معاونت بهداشتی در هتل آلیانس مراغه برگزار گردید با استقبال بسیار زیاد رابطین مراکز خدمات جامع سلامت روبرو شد بطوریکه تمامی سالن مملو از جمعیت بود و امکان ثبت نام و شرکت برای تعدادی از متقاضیان مقدور نبود
در ابتدای مراسم ، هیئت داوران که متشکل از کارشناسان تغذیه معاونت بهداشتی و نماینده معاونت غذا و دارو بود ضمن بررسی غذاهای شرکت کنندگان از لحاظ کمی و کیفی  و میزان مصرف مواد غذائی مقوی و مغزی  ، از لحاظ مصرف مواد اولیه کم ضرر و سالم مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس به شرکت کنندگان امتیاز داده شد .
در ادامه جشنواره ، دکتر مجتهدی ؛ معاون بهداشتی دانشکده به عنوان سخنران اصلی جشنواره ، با بیان اهمیت پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر با تکیه بر خود مراقبتی فرمودند : ارتقاء دانش و آگاهی جامعه از شیوه تغذیه سالم و مواد غذائی مصرفی خود در جهت کاهش بار بیماریهای غیر واگیر بسیار مهم و حیاتی است . امروزه با تغییر سبک بیماریها ، شاهد بروز بیماریهای قلبی عروقی در گروههای سنی مختلف جامعه می باشیم و خودمراقبتی به عنوان یک امر ضروری در ارتقاء سلامت جامعه محسوب می شود.
ایشان در ادامه ضمن تشریح نقش رابطین سلامت مراکز در ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم ، برگزاری جشنواره ها و همایش ها را در این زمینه به عنوان یک مقدمه برشمردند و مجری اصلی ترویج غذای سالم را خود مردم دانستند .
دکتر مجتهدی در ادامه سخنان خود بر کنترل سلامت مواد غذائی توسط بازرسان بهداشت محیط در اماکن تهیه و توزیع مواد غذائی اشاره کرده و افزودند : امروزه کم تحرکی ، استفاده از فست فودها ، انجام کارها بصورت ماشینی به عنوان عامل اصلی در بروز بیماریهای غیر واگیر به ویژه قلبی و عروقی است که بیشتر قشر مرفه جامعه را هدف قرار داده است . تغییر الگوی مصرف مواد غذائی و روی آوردن به ورزش و تحرک بدنی باید به عنوان فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و در این راستا نقش کلیدی مراقبین سلامت بسیار با ارزش است تا به خود و خانواده های خود با انتقال پیامهای سلامتی مروج فرهنگ سلامت باشند .
در ادامه جشنواره به ده نفر از افدارد برتر جوایز نفیسی اهدا گردید و همچنین به تمامی شرکت کنندگان به رسم یادبود ، هدایایی اهدا شد .
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 2 ارديبهشت 1396