تاریخ : پنجشنبه 26 اسفند 1395
کد 720

چگونه یک رانندگی امن و ایمن داشته باشیم ؟

سفر به خصوص در نوروز با خانواده و دوستان بسیار مفرح و شیرین است . هنگام سفر با خودروی شخصی ، علاوه بر مطمئن شدن از ایمنی و سلامت همه اجزاء خودرو ، به کار بستن قوانین راهنمایی و رانندگی از اصول اولیه سفری ایمن محسوب می شود
سوانح رانندگی و جاده ای قابل پیش بینی و پیشگیری هستند. مهم ترین عواملی که بر ایمنی سفر در جاده ها و کاهش آسیب ناشی از تصادفات موثرند عبارتند از :
1. کنترل سرعت
2. کنترل خستگی
3. استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی 
4. رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی
5. عدم تجاوز به چپ از خط میانی
6. تمرکز کافی و توجه به جلو در حین رانندگی
*اهمیت کنترل سرعت :
1. عابران پیاده در تصادف با خودرویی که 80 کیلومتر در ساعت سرعت دارد ، بطور تقریبی اصلاً شانس زنده ماندن ندارند.سرعت بالا در حین رانندگی زمان توقف، مسافت توقف و شدت ضربه تصادف را برای سرنشینان و عابران افزایش می دهد.
2.تصادف از روبرو با سرعت 90 کیلومتر در ساعت مانند سقوط از طبقه دهم است.
3.افزایش 5% سرعت باعث افزایش حدوداً 20%میزان سوانح  منجر به مرگ می شود و زمان کمتری برای عکس العمل در حوادث خواهید داشت.
4. با افزایش سرعت ،  طول مسافت توقف نیز افزایش می یابد. 
5. در بعضی از جاده ها ممکن است به علت وجود شرایط خاص مانند : مه ، بارش باران ، برف و ترافیک حتی راندن با سرعت مجاز هم خطرناک باشد.
*اهمیت کنترل خستگی و خواب آلودگی :
1.در حالت خستگی راننده گرایش دارد سرعتش را بیشتر کند .خستگی باعث 10% تصادفات جاده ای است .افرادی که در طول شبانه روز 3 ساعت یا کمتر خوابیده باشند در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند . خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت 2 صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است.
2. با افزایش گرمای محیط ، به دلیل کاهش آب بدن ، فرد زودتر از معمول احساس خستگی کرده و امکان بروز تصادفات بیشتر می شود.
 
توصیه های جدی : استراحت کامل راننده قبل از شروع سفر- عدم رانندگی بیش از 10-8 ساعت در روز- به ازای هر 2 ساعت رانندگی ، یک ربع استراحت در نظر گرفته شود- مشارکت مسافران در هوشیاری و عدم رخوت راننده -عدم  استفاده از داروهای مسکن و خواب آور قبل از شروع یا حین سفر- هنگام عصبانیت و تند خویی و مشاجره با دیگران ، پشت فرمان خودرو قرار نگیرید-هنگام صبح و عصر بدلیل تابش آفتاب بصورت افقی و رانندگی در شب احتیاج به دقت فوق العاده دارد.
 
اهمیت استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی:
1. به محض ورود به خودرو ، کمربند خود را ببندید ، به مرور زمان این رفتار در شما عادی خواهد شد. از نظر قانونی راننده مسئول بستن کمربند ایمنی سرنشینان خودرو است.
2. کودکان باید در صندلی ماشین که مناسب با سن ، وزن و قد آن هاست قرار گیرند. صندلی مخصوص کودک در تصادفات ، مرگ کودک زیر 1 سال را تا 70% کاهش   می دهد.کودکان از 12 سالگی به بعد ، می توانند مانند بزرگترها در صندلی جلو بنشینند و از کمر بند ایمنی خودرو استفاده کنند اما بچه های زیر 12 سال یا کوتاه قامت ( کمتر از 145 سانتی متر) باید فقط در صندلی عقب بنشینند.
3. ایربگ ( کیسه های هوای ضد تصادف) بخشی از سیستم ایمنی اتومبیل هستند.
4. استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواران هنگام بروز حادثه ، خطر ضربه مغزی و تصادف منجر به فوت را کاهش می دهد.کلاه ایمنی موتور سواران خطر و شدت آسیب را تا 72 % و خطر مرگ را تا 40% کاهش می دهد
اهمیت عدم تجاوز به چپ از خط میانی :
1. این تخلف جزء تخلفات رانندگی پر خطر است که برای رانندگان وسایل نقلیه شخصی 5 و عمومی 9 نمره منفی دارد.
2. این تخلف حادثه ساز 18% علل تصادفات مرگبار حوزه برون شهری و حدود 5% تصادفات درون شهری است.
* سبقت در موارد زیر ممنوع است:
1. سرپیچ های تند و سر بالایی های که میدان دید راننده کم است . از 50 متر مانده به پیچ ها تا 50 متر بعد از آن یا در تقاطع راه ها یا در تقاطع راه آهن.
2. در مواقعی که روشنایی و میدان دید به هر علتی کافی نباشد . سبقت از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت گرفتن است ، مگر در راهی که به مناسبت وجود سه ردیف خط کشی بریده یا بیشتر ، این عمل مجاز باشد.
3. برای اتوبوس ها و کامیون ها در معابر شهری از یک صد متر مانده به مدخل تونل ها و پل ها تا انتهای آن ها.
* علل اصلی حواس پرتی رانندگان عبارتند از :
1. کنترل و تنظیم درجه حرارت داخلی خودرو
2. تنظیم رادیو و سی دی
3. شماره گیری یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه
4. خوردن و آشامیدن
5. حرکت یک شی در وسیله نقلیه مانند پرت شدن لیوان چای
6. استعمال دخانیات
7. صحبت با تلفن همراه و استفاده از وسایلی مانند   تبلت و لپ تاپ
 
استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی حدود 4 برابر خطر حوادث ترافیکی را افزایش  می دهد ، میزان این خطر هنگام دریافت  و ارسال پیامک با تلفن همراه بیشتر از زمان صحبت با آن است.
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 26 اسفند 1395