تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1395
کد 640

متن سخنرانی دکتر تبریزی به مناسبت گرامیداشت روز رابط

4 اصل مراقبت های بهداشتی اولیه عبارتند از : همکاری بین بخشی ، تکنولوژی مناسب ، مشارکت مردمی و برابری و عدالت اجتماعی
بسم االله ارحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب , احترام دارم خدمت همه عزیزان روزتون بخیر باشد , خیر مقدم عرض می کنم خدمت داوطلبان عزیز و بزرگوار ، خیرین محترم و همه میهمانان گرانقدر . تشکر می کنم از دانشگاه خراسان رضوی که تقبل زحمت نموده آقای دکتر محرابی و آقای دکتر بهرامی عزیز معاونین محترم بهداشتی منتخبی که در جلسه حضور دارند . جناب آقای دکتر نصیری و استاد بسیار عزیز و بزرگوارم جناب آقای دکتر ملک افضلی
تبریک عرض می کنم ولادت امام حسن عسگری رو با اندی تأخیر و روز داوطلب رو خدمت همه عزیزان و بزرگواران
پوزش می خواهم از اینکه در انتهای برنامه شاید در ایام خستگی شما مصدع اوقات می شوم تصور می کنم بعد از این برنامه ها جای حرف زدن نبود من خواهش کردم که برنامه من رو حذف بکنند فرمودند که باید خدمتتون برسیم و چاره ای ندارید جز اینکه تحمل بفرمایید دقایقی در خدمتتون باشیم می خواهم هم تبریک بگم و هم تشکر کنم از 2 گروه هنری تیمی که هنرنمایی بسیار جالبی داشتند و یک لشکرهنری آقای مقدمی که به تنهایی اندازه یک لشکر کارکردن دستشون درد نکنه واقعا هنر نزد ایرانیان است و بس .
عرایضم را می خواهم از آلماتا شروع کنم و از گردهمایی و کنفرانس بین المللی که بود و سلامت را از حقوق اولیه انسان ها می دانست و دستیابی به بالاترین سطح تندرستی را مهمترین هدف اجتماعی و آنچه که همه ما داریم انجام می دهیم بعنوان یک هدف اجتماعی رسیدن به بالاترین سطح تندرستی با مشارکت همه شما و با همت شما عزیزان و بزرگواران مردم باید در برنامه ریزی و اجرای مراقبت های بهداشتی اولیه مداخله کنند . مردم خدمات سلامت را در نزدیکترین محل زندگی خودشون دریافت بکنند و منابع باید از درمان پرهزینه بره به سمت پیشگیری کم هزینه .
4 اصل مراقبت های بهداشتی اولیه عبارتند از : همکاری بین بخشی ، تکنولوژی مناسب ، مشارکت مردمی و برابری و عدالت اجتماعی
که از این 4 تا ، 2 تاش یعنی همکاری بین بخشی و مشارکت مردم در واقع 2 بال تأملی هستند که ما با آنها می توانیم سلامت را برای مردممان به ارمغان بیاوریم .
همه باید تلاش بکنیم که اینها را محققش بکنیم .
آلماتا به دنبال چه چیزی بود ؟ گردهمایی که آنجا اتفاق افتاد می خواست نظام های سلامت رو به سمتی هدایت کند که 3 تا هدف محقق بشه . عدالت در سلامت ، دسترسی همگانی به مراقبت های مردم محور ، جامعه سالم
آنچه که در عمل اتفاق افتاد و امروز در دنیا شاهدش هستیم چیزی بغیر از این بودیعنی بیمارستان محوری ، تجاری شدن خدمات و چند پارگی خدمت هایی که دارند مردم دریافت می کنند حادث شد.
قرار بود ما یک مسیر نزدیکتری را برای رسیدن به هدف طی بکنیم اما از دور شدن از اهداف آلماتا و از چند پارگی و از تجاری شدن خدمات و حاکم شدن بنگاههای اقتصادی در نظام های سلامت و تبدیل کردن سلامت به یک صنعت مواجهه شدیم برای اینکه از این جلوگیری بشود در دنیا برنامه های تحول مطرح شد .
تحول در حوزه سلامت به اشکال مختلف .در کشور ما هم تقریباً در ارائه خدمات شهری شاهد همچنین وضعیتی بودیم خدمات تیکه پاره شده و عدم دسترسی مردم به خدمات خوب و جامع ، بنابراین در کشور ما تحول بوجود تا ما را به عدالت در سلامت ، دسترسی و جامعه سالم برسونه .
اهداف برنامه تحول جمهوری اسلامی ایران که در دولت تدبیر و امید شروع شد پوشش فعال مراقبت های بهداشتی به همه مردم بود ، بسته خدمات جامع و ادغام یافته بود و حداکثر حفاظت مالی از مردم .
این 3 هدف همان چیزی است که با نام پوشش همگانی سلامت می شناسیم .
سپس تحول سلامت بدنبال این که این 3 هدف را محقق کنددر کشور اجرا شد اما برای تحقق این اهداف دچار چالش هایی بودیم و هستیم .
دسترسی مردم به مراقبت های بهداشتی درمانی یکی از چالش های اساسی بود .
ساختار ارائه خدمات نامناسب بویژه در شهرها
نیروی انسانی ناکافی و شاید ناکارآمد
منابع مالی ناکافی
ارائه خدمات ناکافی
و نهایتاً مشارکت ناکافی مردم و بخش های مؤثر در حوزه سلامت در اجرای طرح تحول .
اینها چالش هایی بود که وزارت بهداشت و درمان بویژه در حوزه بهداشت با طرح تحول می خواست آنها را مدیریت کند و ما رو به اون 3 تا هدف برسونه این برنامه تحولی 15 برنامه هست که 6 برنامه آن در واقع 6 برنامه کلیدی و زیربنایی آن بستر را فراهم می کند برای اون 9 برنامه و اون 6 برنامه 4 تای اولش ساختار سازی است ، ساختار را برای ارائه خدمات نوین سلامت مهیا می کند در روستاها در جوامع عشایری در حاشیه شهر در کلان شهرها داره بستر را مهیا می کتد تا مردم خدمت مناسب را بگیرند و 2 برنامه تحولی دیگر متمرکز است بر روی مردم که مردم محور برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت هستند اگر نگاه بکنیم به بند 15 برنامه تحولی بدون حضور مردم که معمولاً تعبیر زیبای آقای دکتر ملک افضلی است روحی است در کالبد نظام سلامت امکان تحقق 15 برنامه تحولی نیست .
اگر از سلامت روان صحبت می کنیم اگر از ایدز بیماریهای واگیر صحبت می کنیم اگر از تغذیه و مشارکت مردم در بهبود تغذیه صحبت می کنیم اگر از بهداشت عمومی داریم صحبت می کنیم در برنامه های تحول همه و همه با بودن مردم تحقق پیدا می کند .
پس محور برنامه های تحول مردم است اما در برنامه ترویج و توسعه خودمراقبتی بدنبال تشکیل و توسعه شبکه داوطلبان سلامت بودیم 200000 داوطلب رو داریم تا رسیدن به 500000 فاصله داریم و باید این شبکه را تقویتش بکنیم . گسترده ترش بکنیم . برنامه سفیران سلامت که از دل خانواده ها بیرون می آید به ما کمک می کند .
آموزش خود مراقبتی " تغذیه سالم و سلامت روان " در مراکز سلامت کمک بزرگی است به این مسیری که باید طی کنیم انتشاراتی که داریم کمپین هایی که برگزار می شود . سامانه ملی خود مراقبتی که در حال شکل گیری است و آموزش هایی که به تمام پرسنل ، کارمندان ، کارگران در محل کار شون در بدو خدمتشون ، در طول خدمتشون داره ارائه می شه ، همه ی اینها به ما کمک می کند برای ترویج خود مراقبتی .
اما در پروژه های پشتیبانی ، محور اصلی در پروژه های پشتیبانی مشارکت است جایی که از پژوهش داریم صحبت می کنیم توسعه پژوهش در نظام سلامت ، جایی که از آموزش داریم صحبت می کنیم جایی که از پایش و ارزشیابی داریم فعالیت می کنیم . همه اینها نیازمند مشارکت است و از آنجایی که از همکارانمون در بخش های دیگر انتظار داریم اونجایی که خیرین رو به کمک می طلبیم همه و همه به دنیال مشارکت است که در پروژه سوم نمود بارزش رو می بینیم مشارکت خصوصی و دولتی همه اونهایی که نظام سلامت تأثیرگذار هستند برای اینکه بتوانیم از توانشان استفاده کنیم در خدمت دهی ، در آموزش مردم ، در مشارکت داوطلبان سلامت برای توانمند سازی مردم در مشارکت ثمن ها و مؤسسات غیر دولتی برای رسیدن به اهداف نظام سلامت در مشارکت نمایندگان مردم ، شوراهای شهر و روستا در ارتقاء سلامت عمومی ، همه اینها با مشارکت است و اما اینها مشارکت چیست که باید بهش توجه کنیم .
چرا باید برویم سراغ مشارکت برای اینکه مشارکت اصل سلامت است و نظام سلامت است بدون حضور مردم اصلاً نمی شود به ارتقاء سلامت توجه کرد . درباره اش حرف زد و فکر کرد یا مشارکت مردم است که منابع اقتصادی شروع به حرکت می کند ومنابع سوق پیدا می کنندبه سمت حوزه سلامت.
با مشارکت مردم است که ارتقاء سلامت از دل مردم بلند میشه و توسط مردم اتفاق می افتد و با مشارکت مردم است که حق خودشان را احیا می کنند هم حق است هم وظیفه است بنابراین مردم خودشان می آیند تأثیر گذار می شوند برای اینکه سلامت خودشان را ارتقاء بدهند .
تعریف مشارکت چیست ؟ تعاریف زیادی گفته شده من تعریفی رو که سازمان بهداشت جهانی آورده رو می گم که فرآیندی است فعال است که در آن اقشار مختلف مردم بعنوان ذینفعانی فهیم و مهم نتیجه یک برنامه بهداشتی را متاثر ساخته و به رشد فردی ، گروهی و جامعه می رسند .
مردم عناصر اصلی در این برنامه های مشارکتی و برنامه ریزی هاش هستند .
در فرآیند مشارکتی مردم بعنوان دریافت کنندگان این خدمات قدم اول را دارن برمیدارن.
مردمی که با افزودن در مهارتها و انگیزه های خودشان تبدیل به مشتری های فعال نظام سلامت میشن .
شما از طرفی خودتون دارید به عنوان مبلغ برنامه های سلامت هستید و از طرف دیگر مشتری نظام سلامت هستید
مشتری فعالی که با افزودن بر تجارب خودش و رسیدن به اون اعتماد به نفس لازم به مرحله ای می رسد که در برنامه ریزی ها و در اقدام پا می ذاره به عرصه کار و داره به جلو می ره.
اما باچه مکانیسم هایی :
اول با توانمند سازی افراد جامعه که شروعش از خود ماست که باید توانمند بشیم مردم رو ، همسایه هامون رو ، بستگانمون رو ، اعضای خانواده مون رو فعال بکنیم و توانمند بکنیم برای خودمراقبتی وشیوه زندگی سالم.
ما باید با کمک شما همیاری و همکاری تمام آحاد جامعه رو بتونیم جلب بکنیم که بتونیم به این هدف برسیم و از طرفی محیط های سالم را ایجاد بکنیم .
اگر ما بدنبال سلامت هستیم محیط هایی که درش زندگی می کنیم ، کار می کنیم و صبحمون رو به شب می رسونیم و شب رو تا صبح در خانه های خودمان هستیم بعنوان محیط زندگی باید تبدیلش بکنیم به محیط های سالم .
داوطلبان سلامت عزیز سالهای سال است که دارن مشارکت می کنند در ارتقاء سلامت . داوطلبان سلامت در بهبود بهداشت محیط قدم های بزرگی رو برداشتن ، همینطور در کنترل بیماریهای واگیر امروز در سیستان و بلوچستان در کنترل مالاریا و رفتن به سمت حذف آن ، پوشش ایمن سازی دارن فعالیت های بزرگی را انجام می دهند در کل کشور شما همه ی این کارها را انجام دادید ولی امروز صحنه متفاوتی است , آقای دکتر سیاری به تفضیل فرمودن امروز ما با آسیب های اجتماعی و با بیماریهای غیرواگیر مواجهیم بنابراین رسالت ما متفاوت است و عملکرد ما باید فرق بکند .
باید بریم به سمتی که بتونیم پیشگیری و کنترل کنیم بیماریهای غیرواگیر رو که عنوان اصلی برنامه گروه های امروز ماست .
چرا ؟ برای اینکه از هر 2 نفری که امروز در جامعه ما فوت می کنند یک نفرشان بعلت بیماریهای قلبی عروقی است برای اینکه به 83% فوتهای ما در جامعه امروز ما از بیماری های قلبی ، سوانح و حداث ، سرطان ها و بیماری های تنفسی است .
برای اینکه عمده سالهای از دست رفته عمر ما بدلیل بیماری و ناتوانی بعلت بیماریهای قلبی – عروقی بیماریهای روانی ، حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی است .
اینها دلایلی است که می خواهد به ما بگوید که اون عوامل خطر بیولوژیکی که آقای دکتر سیاری فرموده بودند و اون عامل خطری که تهدید می کنند و ما رو به سمت بیماریها می بردن جدی بگیریم .
سرمایه گذاری کنیم همه دست در دست هم بدهیم تا بتونیم بیماریهایی که مولد این عوامل خطر هستند کنترلش کنیم ، پیشگیری کنیم و مراقبتش کنیم .
این امکان پذیر است اگر همه دست در دست هم بدهیم .
در ادغام برنامه پیشگیری و کنترل غیرواگیر و عوامل خطر مربوطه داوطلبان سلامت می توانند نقش اصلی رو ایفا بکنند.
مشارکت شما با دعوت مردم برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت می تونه آغاز بشه شما داوطلبان سلامت در دل خانواده ها ومحلات حضور داریدما از طریق شما به خانواده ها دسترسی داریم. شما و عزیزانی که در این جمع نیستند مردم رو دعوت بکنید بخصوص میانسالان رو و بویژه مردان رو ، یک روزی بود می گفتیم جامعه زنان آسیب پذیر ترین قشر جامعه است امروز می خوام بگم مردان ما و میانسالان ما آسیب پذیر ترین قشر جامعه است .
بیشترین مرگ برای مردان، بیشترین بار بیماریها ، سخت ترین کارها ، کمترین دسترسی به نظام سلامت ، بنابراین دعوتشون بکنیم برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و غربالگری عوامل خطر و بیماریها
من خواهش می کنم از همه شما عزیزان و شمایی که نماینده سایر همکارانتون ، دوستانتون ، برادرانتون و خواهرانتون هستین این ندا رو به همه بدهید :که امروز مشارکت ما در دعوت مردم و غربالگری نقطه کلیدی است که می تونه خدمات رو به سمت اصلاح شیوه زندگی مردم ببره.پس بنابراین تمرکز کنیم روی این قضیه و همه همت کنیم برای تغییر شیوه زندگی مردم .
شیوه زندگی ما مبتنی است بر یکسری رفتارهای غلط که این رفتارهای غلط در طول زمان تبدیل شدن به عادتهای غلط شده این عادت ها قابل ترک است ، قابل اصلاح است ما می تونیم عادتهای غلطمون رو اصلاح بکنیم .
برخی از این عادت های غلط رو آقای دکتر سیاری و بقیه دوستان فرمودند سیگار و قلیان یکی از آفت های غلطی است که در جامعه رو به توسعه است
فعالیت بدنی کم ، تغذیه ناسالم
که این مهارتهای غلط ما رو می بره سمت بیماری ، به سمت ناتوانی و به سمت مرگ .
ما و شما با هم می تونیم از مرگ زودرسی که آقای دکتر سیاری فرمودند مرگ زیر 60 سال که به این دلایل داره در جامعه امروزی ما اتفاق می افته پیشگیری کنیم .
پس یک همتی لازم داره یک بسیجی لازم داره از نیروهای مردمی برای اصلاح شیوه زندگی .
چگونه :
اول باید از خودمون شروع بکنیم
از ارتقاء دانش مون ، از ارتقای مهارت مون
تغذیه سالم خودمون و خونوادمون
فعالیت بدنی منظم خودمون
از نکشیدن سیگار و تبلیغ و ترویجش برای همه مردم که قلیان رو ، سیگار رو بذاریم کنار و کمک کنیم به همدیگه برای خودمراقبتی
و برای مراقبت از جامعه ای که در اون داریم زندگی می کنیم شدنی است
گامهایی که باید برداریم
از پذیرش مسئولیت سلامت خودمون شروع میشه باید بپذیریم که ما مسئول سلامتیم برای خودمون و برای خونوادمون
باید دانش و مهارت خودمون رو بالا ببریم باید بدانیم که چه بکنیم و بدنبال اون کسی که دانش و مهارت بالاتری رو داره اعتماد به نفسش بالا میره
باید بتوانیم و بخواهیم که قدمهایی برای ارتقاء سلامت خودمون برداریم و بدنبال آن برنامه ریزی کنیم و بنویسیم که چه می خواهیم بکنیم و بعد بریم اون برنامه را اجرایی بکنیم .
آموزش بدیم ، آموزش را از محله خودمون شروع کنیم به جامعه مون ببریم.
جامعه ای که ما در او دست به دست هم بدیم و تلاش کنیم با این لشکر داوطلبان سلامت نزدیک 200000 نفر که در جای جای ایران اسلامی هستند حدود 50000 نفر در روستاها و حدود 150000 نفر در شهرها می تونیم دست به دست هم بدیم .
کارهایی که شاید یکروز نشدنی بود امروز با اراده و همت همه شما عزیزان محققش بکنیم حدود 66% خانه های بهداشت پایگاهها و مراکز ما تحت پوشش برنامه داوطلبان سلامت هست
ما حدود 11000 مربی دوره دیده برای داوطلبان سلامت داریم دارن تلاش می کنند حدود 20 میلیون نفر از جمعیت رو تحت پوشش بردیم و قابل افزایش است با همتی که وجود داره و با اراده ای که وجود داره و از طرفی ما بیش از 11700 خیر بزرگوار داریم .که آستین های همت رو بالا زدن آمدن در حوزه پیشگیری و ارتقاء سلامت دارند تلاش می کنند بیش از 215 میلیارد تومان منابع مالی رو به این سمت فقط در سال 95 هدایت کردند پس بنابراین وجود داره این همت این تلاش و این همبستگی در جامعه وکشور عزیزمان.فقط باید با کمک شما این همت خیرین مان را شعله ورتر بکنیم فقط باید تلاشهارو بیشتروهدفمند کنیم .
انشاء ا... بتوانیم همه ما با انتخاب شیوه زندگی سالم ، زندگی سالمی رو برای خودمون برای خانواده هامون و برای جامعه مون به ارمغان بیاوریم .

مجددا به شما توفیق خدمت خالصانه و داوطلب سلامت بودن را تبریک می گویم.
تشکر می کنم از توجه همه شما بزرگواران و عزیزان.

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 4 بهمن 1395