تاریخ : دوشنبه 16 آذر 1394
کد 63

اجرای طرح ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر آنها ( PEN)

مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعد از تصویب و تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر ، اقدام به اجرای برنامه در ۴ شهر کشور نموده است که دانشکده علوم پزشکی مراغه مجری اجرای این طرح در شهرستان مراغه می باشد.

طرح ملی PEN ، برنامه اجرایی سازمان بهداشت جهانی با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعد از تصویب و تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر ، اقدام به اجرای برنامه در ۴ شهر کشور نموده است. شهرهای بافت ، شهرضا ، نقده و مراغه به عنوان مجری برنامه شناخته شده اند.
با توجه به بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی ، فشارخون بالا و سرطان در کشور و همچنین در شهرستان مراغه ، طرح ملی کنترل و پیشگیری از این بیماریها و عوامل خطر آنها ، توسط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در دست اجرا می باشد و زمان شروع برنامه از اول دیماه سالجاری خواهد بود.
نحوه اجرای برنامه ملی PEN  بشرح ذیل می باشد :
1. فراخوان افراد ۴۰ سال و بیشتر با هماهنگی قبلی مراکز بهداشتی درمانی جهت ارزیابی دوره ای
2. ارزیابی افراد 40 – 20 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی
3. در طی این برنامه ، مراقبین سلامت مستقر در مراکز بهداشتی درمانی ضمن تکمیل پرسشنامه های مربوطه ، با دستگاه مخصوص (Lipidpro) آزمایش قندخون و چربی خون را انجام داده .و فشارخون افراد را اندازه گیری خواهند نمود. سپس بر اساس معیارهای فوق خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در فرد، ارزیابی خواهد شد. لازم به توضیح است خطر بیماریهای قلبی عروقی در 4 گروه کمتر از ۱۰ % ، ۲۰ – ۱۰ % ، ۳۰ – ۲۰ % و بیشتر از ۳۰% تقسیم بندی خواهد شد و افراد از نظر عوامل خطر و درصد ابتلا به خطر قلبی عروقی مورد مشاوره و درمان قرار خواهند گرفت. ارائه کلیه خدمات در این طرح رایگان می باشد. 
4. افراد دارای عامل خطر و یا بیماران شناسایی شده تحت کنترل و مراقبت دوره ای قرار خواهند گرفت.


  • نوشته شده
  • در دوشنبه 16 آذر 1394