تاریخ : چهارشنبه 24 آذر 1395
کد 575

تامین حق حیات کودکان با ترویج تغذیه با شیر مادر

همه مادران به طور طبیعی وغریزي علاقمند به تغذیه فرزندان خود با شیر مادر هستند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را براي آنان فراهم نمایند. اما شیردهی و تغذیه شیرخوار با شیرمادر فرآیندي است که نیاز به آموختن و کسب مهارت هاي لازم دارد
همه مادران به طور طبیعی وغریزي علاقمند به تغذیه فرزندان خود با شیر مادر هستند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را براي آنان فراهم نمایند. اما شیردهی و تغذیه شیرخوار با شیرمادر فرآیندي است که نیاز به آموختن و کسب مهارت هاي لازم دارد
که با وجود انگیزه و علاقمندي مادران و حمایت اطرافیان تسهیل می گردد. مادران نیاز دارند که وضعیت صحیح در آغوش گرفتن و به پستان گذاشتن شیرخوار، روش مطلوب تغذیه با شیرمادر ، دوشیدن شیر ، راه هاي حفظ تداوم و افزایش شیرمادر ، مقابله با مشکلات پستانی..... را بدانند ، تمرین و کسب تجربه کنند ، مورد حمایت قرار گیرند و به نگرانی ها و سؤالات آنان پاسخ کاربردي و صحیح داده شود. در کنوانسیون حقوق کودک حق حیات هر کودک با هدف اطمینان یافتن از بقاء و تکامل آنان منظور شده است. تغذیه با شیر مادر به اطمینان یافتن از بقاء کودک کمک می کند و زنان حق دارند اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند و برای شروع شیردهی حمایت لازم را دریافت نمایند.کارکنان بهداشتی درمانی هم وظیفه دارند مادران را در دوران بارداري آماده نموده و از اولین ثانیه هاي پس از تولد براي تماس پوستی و شیر دادن به مادر کمک نموده ، به آنان اعتماد به نفس داده و آن ها را براي پیشگیري و حل مشکلات شیردهی کمک نموده و تا موفقیت کامل پیگیري نمایند. از سوي دیگر حضور مؤثر ، فعال و حامی اطرافیان و نزدیکان مادر در کنار وي از ارکان مهم موفقیت مادر در امر شیردهی است.

تاسیس مرکز مشاوره شیر مادر(سینا) یکی از مهمترین اقدامات معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در راستای اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر برای ارتقای سلامت گروه سنی کودکان می باشد. این مرکز در سال 1387 با اعتباری بالغ بر 50 میلیون ریال تجهیز و راه‌اندازی شده و همه روزه در نوبت صبح برای مادرانی که در شیردهی به نوزاد خود ناموفق هستند خدمات مشورتی و حمایتی رایگان ارائه می‌کند. مادرانی که در شیردهی به نوزاد خود ناموفق هستند ، قبل از آنکه نوزادشان به شیرمصنوعی عادت کند ، توسط کارکنان بهداشتی به این مرکز ارجاع داده می شوند تا مشکل آنها برطرف و نوزاد آنها از شیر مادر محروم نگردد. در کلیه مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت ، تمامی مادران و نوزادان حین اولین مراقبت پس از زایمان توسط مراقبین سلامت خانواده و بهورزان در خصوص تغذیه با شیر مادر غربالگری می شوند . مادرانی که در امر شیردهی نیاز به آموزش تکمیلی داشته یا شیرخوارانی که در امر شیرخوردن با مشکل مواجه می باشتد ، بعد از اخذ نوبت تلفنی توسط مراقب سلامت/ بهورز ، در اولین فرصت به مرکز مشاوره شیر مادر ارجاع داده می شوند. در ادامه مراقب سلامت/ بهورز با دریافت پسخوراند ارجاع تا حصول نتیجه موظف به پیگیری می باشد. از ابتدای شهریور ماه سال جاری ، در راستای ارتقای کیفیت برنامه و جهت رفاه حال مادران شاغل و آن دسته از مادرانی که به هر دلیلی امکان مراجعه در نوبت صبح را ندارند ، به همت معاونت بهداشتی مرکز مشاوره دیگری در بیمارستان شهید بهشتی و در نوبت عصر راه اندازی شده است .
در طی شش ماه اول سال جاری مجموعا 262 مورد مشاوره تخصصی در مراکز مشاوره سینا ( شیفت صبح ) و بیمارستان شهید بهشتی (شیفت عصر) برای مادران نیازمند مشاوره انجام گرفته است . 157مورد (60%) از مجموع مشاوره ها ، حضوری و 105 مورد (40%) آنها تلفنی بوده و در بررسی نتایج نهایی مشاوره های انجام گرفته ، 79% مشاوره ها موفق(تغذیه شیرخوار با شیر مادر) و تنها 21% از آنها منتج به تجویز شیر مصنوعی برای شیرخواران شده است.

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 24 آذر 1395