تاریخ : دوشنبه 28 تير 1395
کد 371

نماینده سازمان بهداشت جهانی از روند اجرای طرح ایراپن در مراغه بازدید کرد

دکتر سلیم سلاما ضمن بازدید از بعضی از مراکز بهداشتی مجری این طرح از روند اجرای آن اظهار رضایت کرد و گفت: باعث افتخار است که طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با این جدیت در مراغه در حال اجراست.
دکتر سلیم سلاما ضمن بازدید از بعضی از مراکز بهداشتی مجری این طرح از روند اجرای آن اظهار رضایت کرد و گفت: باعث افتخار است که طرح پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با این جدیت در مراغه در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی، دانشکده علوم پزشکی مراغه امروز میزبان دکتر سلیم سلاما، مسئول بیماری های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی، دکتر احمد کوشا، معاون فنی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، دکتر مطلق، رئیس اداره سرطان، دکتر مغیصی، معاون معاون فنی معاونت بهداشت، دکتر یار احمدی، مسئول بیماری های غدد و متابولیک وزارت بهداشت، دکتر دینی و دکتر ملکی بود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی هدف از حضور خود در شهرستان مراغه را ارزیابی روند اجرای برنامه ی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری دیابت و بیماری های تنفسی موسوم به ایراپن اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی کمک به شناسایی و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشورهای مختلف است.

دکتر سلاما افزود: اجرای موفق این برنامه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها جدیت و سیاست گذاری های مناسب دولت ها برای کنترل مصرف دخانیات، الکل و دیگر مواد مضر سلامتی است. که البته در طی دو سال گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران با تغییری که در سیاست های بهداشت و درمان خود انجام داده است به اجرای این برنامه در جاهای مختلف این کشور کمک شایان توجهی کرده است.

ایشان ادامه داد: عامل مهم دیگر همت و تلاش مجریان این طرح در دانشگاههای مجری و مشاوره با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه ی اجرای این طرح است که خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران این امر مهم را به خوبی اجرا می کند و همواره در تعامل نزدیک با سازمان بهداشت جهانی است.

مسئول بیماری های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز خرسندی از نحوه ی اجرای طرح ایراپن در مراغه گفت: با توجه به اینکه اجرای این برنامه در میانه ی راه است خیلی زود است که بتوانیم از نتایج آن صحبت بکنیم اما آنچه که مشخص است این طرح مطابق استانداردهای ابلاغی و با تلاش مضاعف همکاران دانشکده علوم پزشکی مراغه در این شهر درحال اجرا است.

گفتنی ست در بخشی از برنامه بازدید امروز، دکتر سلیم سلاما و مسئولین وزارت بهداشت کشور از مرکز سلامت روستایی کهجوق بازدید کردند. در این بازدید مسئول بیماری های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی با حساسیت خاصی تمامی مراحل اجرای برنامه ایراپن را مورد تحلیل و بررسی قرارداد. همکاران مرکز کهجوق ضمن پذیرش دکتر سلیم سلاما به عنوان یکی از مراجعه کنندگان بالای چهل سال به این مرکز، به صورت عملی نحوه ی اجرای آن را به ایشان توضیح دادند.

بخش دیگر برنامه امروز، بازدید از پایگاه سلامت شماره 4 پهرآباد به عنوان یکی از مراکز پوشش دهنده ی مناطق حاشیه شهر مراغه بود. نماینده ی سازمان بهداشت جهانی از بخش های مختلف این مرکز نیز بازدید به عمل آورد و در جریان مشکلات و نواقص احتمالی اجرای طرح ایراپن قرار گرفت. یکی از موارد مورد تاکید ایشان و هیئت همراه توجه به عدم استطاعت مالی برخی از خانواده های حاشیه شهر برای پیگیری کامل مشکلات مربوط به بیماری های غیرواگیر است که مقرر شد این جنبه ی طرح ایراپن به سازمان بهداشت جهانی گزارش شود.

همچنین امروز بعد از ظهر، مسئول بیماری های غیرواگیر در سازمان بهداشت جهانی و مسئولین وزارتی از پروژه ی در حال ساخت مرکز جامع سرطان در محوطه ی بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه بازدید کردند. در این بازدید، دکتر مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، ضمن تشریح بخش های مختلف این پروژه و اهمیت آن برای تشخیص و درمان انواع سرطان در منطقه گفت: بهره برداری از مرکز جامع سرطان به عنوان مرکز درمان بیماری های سرطانی که از طریق اجرای ایراپن تشخیص داده می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر سلیم سلاما، مسئول بیماری های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی، هم این پروژه را درسطح استانداردهای جهانی قلمداد کرد و گفت: در کمتر کشوری در منطقه چنین پروژه هایی اجرا شده است و من خیلی خوشحال خواهم شد که این را به عنوان یک طرح خوب به سازمان بهداشت جهانی گزارش بکنم.
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 28 تير 1395