تاریخ : چهارشنبه 2 اسفند 1402
کد 2204

تشریح برنامه های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی به مناسبت هفته جوان

دکتر الهه حق گشایی، معاون بهداشتی دانشکدۀ علوم پزشکی مراغه گفت: 2 اسفند ماه سال 1402، روز تولد حضرت علی اکبر وروز ملی جوان است و به دلیل اهمیت این گروه سنی در آینده میهن اسلامی، 2الی 8اسفند ماه به نام هفته ملی جوان با شعار" جوان سالم،خانواده سالم، جامعه سالم ... " نامگذاری شده است. بر اساس تقسیم بندی گروههای سنی جدیدی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در زمستان سالجاری ابلاغ شده است؛ افرادیکه در رده سنی 17 تا 40 سال قرار دارند، جوان محسوب می شوند. ( قبلاً افراد 30-18 سال جوان نامیده می شدند). ایشان ضمن تبریک این روز خجسته افزودند: موفقیت در اجرای برنامه های مرتبط با سلامت جوانان با مشارکت کلیه ذینفعان، سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی فراهم خواهد شد، به دلیل اینکه مسئله سلامت جوانان فراتر از وظایف تعیین شده در حوزه بهداشت و درمان می باشد. در ساختار وزارت بهداشت نیز واحدهای متعددی با توجه به رسالت خود، متولی بخش ها و حیطه هایی از سلامت جوانان هستند.

در حال حاضر 39957نفر جوان در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت نام شده است. از ابتدای سالجاری تا کنون 14550 نفر (36/41%) با ارایه 117341 خدمت ( با میانگین 8/06خدمت ) از طریق مراکز خدمات جامع سلامت/ پایگاههای سلامت/ خانه های بهداشت، خدمات بهداشتی مراقبت شده اند.

هرساله بدین مناسبت، برنامه ­های اطلاع ­رسانی، مشاوره­ای و ارایه خدمات سلامت، برای جوانان برگزار می ­شود. جوانان سرمایه ­های کشور جمهوری اسلامی ایران هستند و توان این را دارند که با نقش آفرینی به موقع در خانواده و اطرافیان، سفیران فرهنگ سازی در زمینه های مختلف سلامت گردند.  بنابه فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی):" قوي تر شدن نيازمند ابزارهايي است، يكي از اين ابزارها حفظ اكثريت جمعيت جوان كشور است."

تشکیل خانواده و ازدواج مناسب سبب توانمندی انسان ها و پیشرفت جامعه خواهد شد. ازدواج در سن مناسب، سال هاي بيشتري را براي فرزند آوری در اختيار قرار خواهد داد. زوجين در سنين مناسب باروري و با رعايت فاصله زماني مناسب بين بارداري ها اقدام به فرزند آوري نمايند. رواج آسیب های فرزندسالاری با تک فرزندی /تامین افراطی نیازهای تک فرزندان / ضعف مهارت ارتباط با اطرافیان و همسالان  در تک فرزندان/ محرومیت از حمایت های عاطفی و اجتماعی خواهر و برادر و خویشاوندانی همچون عمو، عمه، خاله، دایی / فقدان مهارت کافی تک فرزندها در ارتباط با همسر و افزایش مناقشات خانوادگی/ محرومیت والدین تک فرزند از حمایت خانوادگی در دوره سالمندی و بیماری / افزايش احتمال انزواي والدين در سنين پيري به علت عدم توانايي تك فرزندان به رسيدگي به امور پدر و مادر سالخورده،‌ از اثرات مهم و نامطلوب پدیده تجردگرایی و رواج تک فرزندی می باشد.

همچنین در شرایط فعلی اصلاح سبک زندگی از اهمیت و اولویت زیادی برخوردار است، لذا از جوانان انتظار داریم، همانند سایر پویش ­ها، فعالانه در روند بهبود شیوه زندگی با تمرکز بر نقش تغذیه و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی با برنامه ریزی تغذیه ­ای مناسب و حفظ فعالیت و تحرک فیزیکی ، همچنین رعایت موارد ایمنی در مسائل مربوط به ایمنی حمل و نقل و ترافیک، نقش مهم خود را ایفا نمایند.

جوانان ثابت کرده­ اند که در عرصه­ های مختلف توانسته ­اند به خوبی نقش آفرینی کنند.

از اقداماتی که جهت بزرگداشت این هفته در مراکز خدمات جامع سلامت شهری/ پایگاه های شهری/ خانه های بهداشت انجام خواهد شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. برگزاری مسابقه رادیویی
  2. ارسال فراخوان برگزاری مسابقه با موضوع : جوان سالم، خانواده سالم و جامعه سالم به ارگانهای سطح شهر و مراکز سلامت
  3. ارایه مشاوره رایگان به جوانان مجرد با رویکرد معیارهای همسر گزینی مناسب وازدواج سالم توسط کارشناسان محترم سلامت روان  
  4. ارایه مشاوره رایگان به جوانان متاهل بدون فرزند یا تک فرزند تحت پوشش با رویکرد آسیب های کم فرزندی توسط کارشناسان محترم سلامت روان  
  5. ارایه مشاوره رایگان و پیگیری جوانان دارای اختلالات تغذیه ای در جمعیت تحت پوشش مراکز و پایگاهها توسط کارشناسان  محترم تغذیه
  6. ارایه مشاوره رایگان به جوانان مصرف کننده مواد دخانی ، مخدر و الکل
  7. برگزاری جلسات آموزش گروهی با موضوع پیشگیری از مصرف مواد دخانی و مضرات آن و پیشگیری از سوانح  و حوادث جاده ای
 
 
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 2 اسفند 1402