تاریخ : جمعه 3 آذر 1402
کد 2135

برگزاری همایش مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، صنایع جنوب آذربایجان‌شرقی در مراغه

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه رئیس گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی این دانشکده که بعنوان مدرس اصلی این همایش گفت: هر عاملی که تاثیر مخربی بر سلامت افراد در محیط کار دارد، اصطلاحاً عامل زیان آور اطلاق می شود.
دکتر امیر پور گفت: گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در تلاش است با نظارت و پایش های مستمر  وضعیت بهداشتی و عمومی کارگاهها و کارخانجات را از نظر سلامتی کارگران و محیط کار مورد بررسی قرار دهد
وی افزود: عوامل  زیان آور فیزیکی به 6 دسته سروصدا ، ارتعاش ، روشنایی ، گرما و سرما ، پرتوهای یونساز و غیر یونساز و فشار تقسیم بندی می شوند .

دکتر امیر پور ادامه داد: در  برخی از مشاغل به سبب شرایط کار، نوع فعالیت و هم چنین تولید یا مصرف مواد گوناگون، کارکنان در معرض عوامل بیولوژیکی زیان آور قرار می گیرند که واحد های صنعتی باید به آن توجه داشته باشند تا سلامت کارگران تامین شود.
وی اذعان کرد:اولین   گام جهت پیشگیری و کنترل اثرات عوامل زیان آور محیط کار، شناسایی عوامل زیان آور می باشد. دومین گام اندازه گیری عوامل زیان آور به وسیله تجهیزات مختلفی مانند صداسنج، لوله های گازیاب، لوکس متر و … می باشد.اندازه گیری ها معمولا به دو صورت محیطی و فردی انجام می شوند. در گام سوم یعنی گام ارزشیابی، نتایج اندازه گیری با استانداردهای موجود مقایسه و تجزیه و تحلیل می شوند.

وی تاکید کرد: از  سوی دیگر، سلامت به عنوان رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی ، عرصه‌ای است که پیوندی وثیق با سایر عرصه‌های سیاسـی، اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی، صنعتی هر جامعه دارد.  امروزه، در نتیجه پیچیـده‌تر شدن ابعاد چـالش‌های گوناگون توسعه‌ای بسیاری از کشورها، تأمین ، حفظ و ارتقای سطح سلامت به محوری‌ترین دغدغه و چالش فرا روی سیاست‌گذاران ، تصمیم گیران و مردم تبدیل شده است.

دکتر امیر پور اضافه کرد:  ارتقاء سلامت نیروی کار علاوه بر رعایت الزامات قانونی و اخلاقی و انسانی ، بطور مستقیم روی بهبود عملکرد و بهره وری نیروی کار تاثیر دارد تحقیقات مختلف و معتبری در خصوص ارتباط سلامت نیروی کار و ارتقاء بهره وری صورت گرفته و در غالب موارد ارتباط معنی دار و مثبتی مشاهده گردیده است. هزینه کرد در امور ارتقاء سلامت روان و کاهش استرس های ناشی از کار ، ارگونومی ، عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی ، بهبود تغذیه ، ارتباطات بین فردی ، بصورت مستقیم افزایش رضایت شغلی ، کاهش غیبت از کار ، کاهش فرسودگی شغلی و بیماری های شغلی و نهایتا افزایش بهره وری نیروی کار را در پی دارد.
  • نوشته شده
  • در جمعه 3 آذر 1402