تاریخ : دوشنبه 24 مهر 1402
کد 2111

رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه:

کلیه خدمات تشخیص و درمان بیماری سل رایگان است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه گفت: کلیه خدمات تشخیص و درمان بیماری سل در تمامی مراکز بهداشتی شهرستان رایگان بوده و ساده ترین راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش خلط در سه نوبت است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛  دکتر الهه حق گشایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه ضمن بیان این موضوع افزود:سل ریوی یک بیماری میکروبی و واگیر دار می باشد که از سال های بسیار دور وجود داشته و یکی از مهم ترین بیماری های عفونی حال حاضر می باشد.
معاون بهداشتی بیان کرد: علاوه بر اینکه تشخیص و درمان این بیماری بصورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می شود هرساله کارشناسان مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی اقدام به بیمار یابی فعال می کنند که در برنامه بیمار یابی فعال کارشناسان مبارزه با بیماری ها با مراجعه به مراکزی چون: دیالیز، آسایشگاه سالمندان، زندان، مراکز بازپروری و.. به ارزیابی افراد از نظر علایم بیماری سل می پردازند.
دکتر حق گشایی خاطر نشان کرد: در شش ماهه اول سال جاری از چهارصد نفر از همشهریان عزیز که دارای علائم مشکوک به بیماری سل بودند در مراکز و خانه های بهداشتی نمونه خلط اخذ شده است.
حبیب رکنی کارشناس مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی، در مصاحبه با روابط عمومی گفت: سل یک بیماری قابل درمان است که مهم ترین راه انتقال میکروب بیماری سل از راه تنفسی بوده و اصلی ترین منبع عفونت، بیمار مبتلا به سل ریوی است که سرفه می کند.
وی افزود: در صورتی که فردی، دارای سرفه به مدت دو هفته و بیشتر همراه با خلط باشد باید به بیماری سل شک کرده و با مراجعه به خانه یا مرکز بهداشت خودت آزمایش خلط سه نوبته که بصورت رایگان در تمامی مراکز و خانه های بهداشتی انجام می شود انجام دهد.

 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 24 مهر 1402