تاریخ : يکشنبه 9 مهر 1402
کد 2102

رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه:

هاری یک بیماری خطرناک و صددرصد کشنده است

دکتر الهه حق گشایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه گفت: هاری یک بیماری بسیار خطرناک و صد درصد کشنده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ دکترالهه حق گشایی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن بیان این مطلب افزود: بیماری هاری  یکی از مهم ترین بیماری های زئونوز( بیماری مشترک بین انسان و حیوان) می باشد که از طریق گاز گرفتگی، خراشیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی ( سگ سانان و گربه سانان) به انسان منتقل می شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه خبر داد: در شش ماهه اول سال جاری  به 641 همشهری عزیز که توسط این حیوانات مورد نظر مورد گزش قرار گرفته بودند در مجموع 1923 دوز واکسن هاری تزریق شده است که واکسن هاری در سه نوبت و در روز های صفر( روز گزش)، 3 و 7 تزریق می شود.
دکتر حق گشایی بیان کرد: ویروس بیماری هاری در بزاق حیواناتی چون سگ، گربه، روباه، گرگ،  شغال و... وجود دارد که از طریق چنگ زدن( به دلیل لیسیدن پنجه در گربه سانان)، گاز گرفتن و یا تماس بزاق این حیوان با پوست زخمی  یا مخاط بدن می تواند به انسان منتقل شود.
رکنی کارشناس مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت در مصاحبه با روابط عمومی این معاونت بیان کرد: همشهریان عزیز توجه داشته باشند در صورت هر گونه گزیدگی توسط گربه سانان یا سگ سانان محل مورد نظز را به مدت 15 الی 20 دقیقه با آب و صابون شستشو داده و فورا به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی یا اورژانس یکی از بیمارستان ها مراجعه نمایند.
وی افزود: سرم و واکسن هاری در مرکز خدمات سلامت شماره 6 رازی  واقع در خیابان کاشانی، مرکز جامع سلامت خداجو و اورژانس هر سه بیمارستان شهرستان مراغه موجود می باشد.

 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 9 مهر 1402