تاریخ : دوشنبه 13 شهريور 1402
کد 2088

کمیته پزشک خانواده و بیمه روستایی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ کمیته پزشک حانواده و بیمه روستایی به منظور بررسی برنامه سلامت خانواده ومشکلات عملکردی آن و همچین مشکلات و نواقص مربوط به برنامه پایش مشترک در دفتر ریاست دانشکده برگزار شد.
 در ابتدای جلسه دکتر ارجمند رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن خوش آمد گویی به حضار و بیان اهداف برگزاری نشست؛ اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع را از برنامه های اساسی دولت سیزدهم و از اولویتهای مهم وزارت بهداشت یاد کرده و استقرار و پیاده سازی برنامه را مستلزم هماهنگی، تعامل و همکاری تمام دستگاههای مرتبط و اجزای تاثیرگذار دانست.

 در ادامه دکتر حق گشایی معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرستان مراغه نیز با استناد به شیوه نامه اجرایی برنامه ملی سلامت خانواده، برگزاری جلسات متعدد هماهنگی و اجرایی مرتبط با برنامه ملی سلامت خانواده و تشکیل کمیته های اجرایی برنامه را در سطح دانشکده و شهرستان یادآور شده و پیگیری و انجام وظایف مرتبط با هر کمیته و نقش آفرینی سازمانهای بیمه گر در تحقق این مهم را خواستار شد.
در ادامه معاون بهداشتی به برخی از چالشهای اساسی و مشکلات اجرایی برنامه از جمله نبود منابع و اعتبار مالی پایدار ، کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن فضای فیزیکی مورد نیاز اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با تدابیر کمیته کشوری و تعامل همه ذینفعان و سیاستگذاران موانع و چالشهای پیش رو مرتفع شود.

سپس مهندس قاسمی گزارش مبسوطی از گامهای اجرایی مرحله آمادگی و استقرار برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرستان منتخب مراغه ارایه نمود. وی تشکیل و فعال سازی کمیته های اجرایی، برگزاری جلسات و همایشهای آموزشی و توجیهی برای رابطین و سفیران سلامت ادارات و محلات، مراقبین سلامت، پزشکان و ... ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق تریبون نماز جمعه، رسانه های محلی و فضاهای مجازی، سایت دانشکده، مکاتبه رسمی با ادارات و دستگاههای مجری و همکار، سازمانهای بیمه گر و نظام پزشکی، دعوت رسمی از پزشکان و مراقبین سلامت جهت ثبت نام در سامانه و همکاری موثر در برنامه، طراحی نقشه جامع شهری و بلوک بندی و جانمایی آن در سامانه ملی سلامت را از اهم اقدامات دانشکده علوم پزشکی مراغه بر شمرد.

 دکتر مجیدی مدیر کل بیمه سلامت استان نیز ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند و برنامه های موثر اجرا شده در گام اول آمادگی و استقرار برنامه ملی سلامت خانواده در شهرستان منتخب مراغه؛ نقش سازمانهای بیمه گر را در پوشش همگانی سلامت و گسترش ارایه خدمات سلامت را مهم و اساسی دانسته و در صورت شفاف سازی و فراهم سازی مقدمات و الزامات اجرای برنامه؛  آمادگی این سازمان را جهت اجرای تعهدات بیمه ای از قبیل انعقاد قرارداد با پزشکان و پرداخت بر اساس شیوه نامه اجرایی برنامه اعلام کردند. وی خاطرنشان کرد: که یکی از مهمترین برنامه های سازمان بیمه سلامت افزایش پوشش جمعیت شهری در قالب پزشکی خانواده و نظام ارجاع می باشد که  تا پایان سالجاری بر اساس گام های اجرایی و با ایجاد جذابیت های کاری برای پزشکان و گیرندگان خدمت محقق خواهد شد.
در نهایت آقای عبدی کارشناس ناظر بیمه روستایی گزارشی از وضعیت مراکز مجری برنامه پزشک خانواده و پایشهای مشترک انجام گرفته ارایه کرد.
 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 13 شهريور 1402