تاریخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402
کد 2082

زائرین گرامی پیاده روی اربعین حسینی با رعایت موازین بهداشتی از ابتلا به بیماری خونریزی دهنده پیشگیری نمایند

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی از زائرین گرامی پیاده روی اربعین خواست با رعایت موازین بهداشتی زیر از ابتلا به بیماری خونریزی دهنده کریمه کنگو پیشگیری نمایند.
نکات مهمی که در خصوص بیماری( CCHF ) تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید بدانیم :
تب خونریزی دهنده یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان وحیوان است که از طریق کنه موجود درپوست گوسفند وسایر دام ها به انسان منتقل می شود بعد از کشتار دام ، کنه ها به علت کاهش درجه حرارت از بدن دام جدا و می توانند به پوست انسانها بچسبند، کنه در اثرگزش می تواند ویروس را وارد بدن انسان نماید (در صورت چسبیدن کنه به بدن بایستی بدون له کردن آن را از بدن جدا نمود.)
همچنین تماس انسان با لاشه و بافتهای حیوان آلوده می تواند بیماری را به انسان منتقل کند بعنوان مثال پاک کردن گوشت و جگر وامعاء واحشیای حیوان آلوده بدون دستکش باعث انتقال بیماری به انسان می شود بیماری تب خونریزی دهنده از جمله بیماریهایی هست که از انسان به انسان نیز منتقل می شود، کادر بیمارستان و یا اطرافیان بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده در اثر تماس با خون، بزاق، ادرار ومدفوع واستفراغ  بیمار می توانند به بیماری مبتلا شوند. بیشترین افراد در معرض خطر ، کارگران کشتارگاه، دامداران وکشاورزان هسنند ولی افراد معمولی نیز در اثر خوردن گوشت وجگر نپخته ویا در اثر تماس می توانند مبتلا شوند.
علایم بیماری در انسان:
تب ،سردرد، درد شدید پشت و شکم از علایم بالینی بیماری می باشند. به سرعت بیماری وارد مرحله خونریزی شده که بسیار خطرناک بوده و در صورت کاهش پلاکت های خون در مراحل اولیه بیماری پیش آگهی بدی دارد. با پیشرفت بیماری، خونریزی های شدید درنقاط  مختلف بدن ایجاد می شود این خونریزی می تواند از بینی ،لثه ،مدفوع، ادرار وحتی بصورت کبودی در پوست بدن خود رانشان دهد خونریزی از قسمت های مختلف بدن از علایم مهم بیماری CCHF می باشد.
راه های پیشگری از ابتلا به بیماری CCHF:
ازخرید و پخت گوشت های فاقد مهر دامپزشکی خودداری کنیم، درهنگام برخورد با لاشه دام تازه کشتار شده از وسایل حفاظت ایمنی مانند دستکش وعینک استفاده کنیم، از له کرد وکشتن کنه چسبیده به بدن خودداری کنیم، از استراحت در مراتع و کوهستان ها بدون استفاده از وسایل ایمنی خودداری کنیم، اگر فردی مشکوک به این بیماری باشد باید ایزوله شده واز تماس با وی خودداری کنیم همچنین کلیه وسایل بیمارستانی این فرد مانند دستکش وعینک و روپوش لوله های خون وسرنگ استفاده شده آلوده بوده وبایستی سوزانده شود، در طی مسیر از مصرف گوشت وکباب و جگر نپخته ونیم پز خودداری نماییم ،در صورت داشتنن علایم بیماری مانند تب ، سردرد ،دردعضلات وکوفتگی آنها بخصوص در پشت وپاها ، درد وسفتی گردن ، درد چشم ، اسهال و درد شکم در اولین فرصت به پزشک مراجعه نماییم.
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 8 شهريور 1402