تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1402
کد 2064

بلوک بندی در کلیه مراکز و پایگاههای پزشکی خانواده در سامانه ملی سلامت خانواده

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ در راستای اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع ؛ بلوک بندی در کلیه مراکز و پایگاههای پزشکی خانواده در سامانه ملی سلامت خانواده انجام شد.
دکتر الهه حق گشایی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن بیان این موضوع افزود : سلامت اساسی ترین حق و ارزشمندترین سرمایه برای همه اقشار و طبقات اجتماع می باشد و تقریبا تمام کشورها از این حق به عنوان اساسی ترین حق مردم خود نام برده اند و حفظ و ارتقای آن را از مهمترین وظایف خود می دانند. برای تحقق این امر مهم ، اجرای برنامه ملی سلامت خانواده در مناطق شهری و شهرهای بالای 20 هزار نفر میسر می باشد.
دکتر حق گشایی خاطر نشان کرد:  مسیر دستیابی به اهداف برنامه با پوشش همگانی سلامت می توان به پوشش کامل جمعیت در مناطق شهری ، ارتقای سلامت سطح جامعه ، کاهش پرداخت از جیب مردم ، افزایش پوشش بیمه گروههای آسیب پذیر و کم توان مالی به میزان 100 درصد ، کاهش هزینه های درمان و فرانشیز خدمات بستری و درمانی تحت پوشش بیمه ، مشروط بر رعایت نظام ارجاع همچنین طراحی و استقرار آن در نظام شبکه های بهداشتی درمانی اشاره کرد.
رئیس مرکز بهداشت بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر شناخت مراقب سلامت و پزشک توسط شهروندان محترم یکی از اولویت های اصلی برنامه بوده با اجرای بلوک بندی جمعیت ، این امر محقق می شود و مراقبین سلامت جمعیت تحت پوشش خود و جمعیت تحت پوشش پزشک و مراقب سلامت خود را خواهند شناخت.
مهندس قاسمی مدیر گروه گسترش شبکه های بهداشتی معاونت بهداشتی اظهار کردند : 9 مرکز خدمات جامع سلامت شهری موجود در این شهرستان به همراه 19 پایگاه سلامت ضمیمه و غیر ضمیمه و 60 بلوک به طور مشخص در سامانه الکترونیک وزارت بهداشت بارگزاری شد. 
در ادامه  وی افزود : با اجرای بلوک بندی و تعیین مراقب سلامت هر بلوک ؛ ضمن ارائه خدمت به جمعیت فعال ، جمعیت غیر فعال نیز شناسایی شده و سبب ارتقاء وضعیت بهداشتی و درمانی می شود و کلیه شهروندان از خدمات بهداشتی عادلانه بهره مند خواهند شد.
لازم به ذکر است: برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع ، همزمان با با 58 شهرستان منتخب در فاز اول اجرای برنامه در حال اجرا می باشد.
همچنین در راستای اجرای برنامه بلوک های جمعیتی براساس جمعیت 3000 نفری در مراکز و پایگاههای سلامت ضمیمه و غیر ضمیمه و محلات تحت پوشش در سامانه ملی سلامت خانواده ترسیم شد و مراقبین سلامت موجود به هریک از بلوک های ترسیم شده منتسب گردید.

 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 10 مرداد 1402