تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
کد 2057

پیام معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خودمراقبتی

دکتر الهه حق گشایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه مراغه با صدور پیامی روز جهانی خود مراقبتی را به کلیه عوامل ودست اندر کاران حوزه سلامت تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی متن این پیام به شرح زیر است:
خودمراقبتی، عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌ کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به طور مستقل، تصمیم گیری درباره خود و با اتکا به خود است. البته این تصمیم‌ گیری می‌تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران (چه متخصص، چه غیرمتخصص) نیز باشد، اگر چه خودمراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم‌محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد.
با خود مراقبتی می‌توانید به سلامتی و طول عمر بیشتری دست یابید و از ابتلا به انواع بیماری های روحی و جسمی پیشگیری کنید.
خود مراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار است که مردم برای خود، فرزندان و خانواده‌هایشان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود حفاظت کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند و از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند.
داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی به ما کمک می‌کند گام‌های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی خود برداریم. با خود مراقبتی، ما به صورت ارادی و فعالانه، زمانی را برای خودمان در نظر می‌گیریم تا کارهایی را انجام دهیم که موجب حفظ و تقویت جوانی و انرژی ما شود. خود مراقبتی،‌ اعتماد به نفس و عزت نفس ما را افزایش داده و بر شور و شوق زندگی و انگیزه موفقیت ما می‌افزاید.
مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1402 «برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع است» و این برنامه مهم که نتیجه‌اش آسایش و سلامتی خانواده، افزایش سواد سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، عدالت در سلامت و درمان کم هزینه و با کیفیت همگانی است، که بر پایه ارتباط مداوم تیم سلامت با خانواده‌ها و توانمندسازی آحاد جامعه در خودمراقبتی است. خودمراقبتی فرد را قادر می‌سازد که در 24 ساعت روز و 7 روز هفته در مسیر سلامتی قدم بردارد.
 با توجه به گذار بيماري‌ها از واگير به غير واگير و حركت از درمان قطعي بيماري‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضاي خانواده براي سالم زيستن، مديريت ناخوشي‌‌هاي جزيي، مديريت بيماري‌هاي مزمن و حاد روز به روز در حال افزايش است که امید است با ترویج فرهنگ خودمراقبتی شاهد ارتقای سلامت روزافزون آحاد جامعه باشیم.
شعار روز خود مراقبتی امسال، "خودمراقبتی، شکوفایی و سلامت خانواده" به درس آموخته‌هایی اشاره دارد که برآمده از همه گیری کووید-19 و حوادث انسان ساز و طبیعی متعدد دهه گذشته می‌باشد. چه بسیار افرادی که در روزهای سخت همه گیری کووید-19 و در خانه ماندن‌ها، از خود و خانواده خود بر اساس اصول خودمراقبتی و سواد سلامت محافظت کردند.
بر خود وظیفه می دانم این روز را به تمامی تلاشگران عرصه سلامت و دست اندر کاران ترویج خود مراقبتی بخصوص گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی، کلیه پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان و تمامی کارمندان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تبریک عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای این عزیران شادکامی و تندرسی خواهانم.
دکتر الهه حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه

 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 3 مرداد 1402