تاریخ : شنبه 24 تير 1402
کد 2049

تلاش های شبانه روزی کارشناسان مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی برای حفظ سلامت مردم

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ کارشناسان مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی شبانه روز در تلاش اند تا سلامتی مردم را تضمین کنند.
دکتر الهه حق گشایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه ضمن بیان این موضوع افزود: تب دانگ، چیکونگونیا و اخیرا زیکا، بیماریهای منتقله توسط ناقلین هستند که به سرعت درجهان درحال گسترش می باشند و از نظربهداشت عمومی اهمیت زیادی دارند. این بیماری ها بوسیله پشه های آئدس، بخصوص آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس منتقل می شوند.
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه اظهار کرد: درسال های اخیرمنطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت شاهد طغیان های متعدد بیماری های دانگ وچیکونگونیا بالاخص درکشورهمسایه پاکستان بوده است. ناقلین یاد شده در 13 کشور منطقه، از جمله پاکستان، عربستان سعودی و یمن گزارش شده اند. این ناقلین همچنین درسال های اخیر از گرجستان وترکیه نیز گزارش شده اند. آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس ناقلین بیماری های تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا،تخم خود را درظروفی که برای ذخیره آب خانگی به کار می رودو یا درظروف محتوی آب دراطراف منازل نظیرحوضچه ها، ظروف رها شده غذا و آشامیدنی ولاستیک های مستعمل قرار می دهند.
مهندس بادزهره کارشناس ارشد حشره شناسی و کارشناس مبارزه با بیماره های معاونت بهداشتی در مصاحبه با روابط عمومی گفت: مراقبت حشره شناسی آئدس اجیپتی وآئدس آلبوپیکتوس بخش مهمی ازمراقبت درپیشگیری وکنترل بیماری های دانگ، چیکونگونیا و زیکا می باشد. در این برنامه تله گذاری جهت صید و مراقبت پشه آئدس اجیپتیو آئدس آلبوپیکتوس باتوجه به خطر ورود واستقراراین دوگونه به کشور و خطر انتقال و طغیان بیماری های آربوویروسی در دستور کار قرار گرفت.
بادزهره حاطر نشان کرد: جهت تعیین ورود یا استقرار احتمالی پشه های ناقل، مراقبت حشره شناسی بصورت هدفمند در مرحله ی اول و در مبادی ورودی شهر شامل فرودگاه و پایانه بین شهری شهرستان مراغه اجراگردید و این برنامه در فصل فعالیت ناقلین ادامه خواهد داشت.
  • نوشته شده
  • در شنبه 24 تير 1402