تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1402
کد 2024

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه:

در سال گذشته 10 هزار نفر مشاوره تغذیه دریافت نمودند

دکتر الهه حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: در سال گذشته 10 هزار نفر از همشهریان عزیز توسط کارشناسان تغذیه معاونت بهداشتی غربالگری شده و مشاوره تغذیه دریافت نمودند.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی رئیس مرکز بهداشت شهرستان مراغه ضمن بیان این موضوع افزود: در حال حاضر کارشناسان تغذیه در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور و در مراکز جامع خدمات سلامت مشغول ارائه خدمات به مردم از طریق آموزش و مشاوره تغذیه با رویکرد  "تغذیه پیشگیر" هستند تا به مردم در پیروی از یک الگوی غذایی صحیح و حفظ سلامتی وپیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ های مختلف کمک شود. در شهرستان مراغه نیز کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی در 8 مرکزخدمات جامع سلامت و 7 پایگاه سلامت شهری به ارائه خدمات تغذیه‌ای و رژیم درمانی و بهبود تغذیه جامعه مشغول هستند.

دکتر حق گشایی خاطر نشان کرد: حدود نیمی از جمعیت 5 تا 18 سال غربال شده شهرستان به درجاتی از اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که نیاز به مشاوره تغذیه دارند. دکتر حق گشایی گفت: تمامی مشاوره های تغذیه در مراکز و خانه های بهداشتی بصورت کاملا رایگان برای مردم عزیز ارائه می شود.

وی اذعان کرد: کلیه گروه های هدف پس از غربالگری توسط مراقبین سلامت و بهورزان به کارشناسان تغذیه ارجاع داده می شوند وخدمات تخصصی تغذیه از قبیل آموزش، مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی و پیگیری برای رسیدن به بهبودی و کنترل بیماری انجام می شود و میانگین بهبودی و کنترل بیماری در افرادی  که بصورت مرتب به  کارشناسان  تغذیه مراکز مراجعه کرده اند حدود 63 در صد می باشد. همچنین 50 هزار خدمت بهداشتی  برای این افراد ارئه گردیده است.
مرادیفام کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی در مصاحبه با روابط عمومی گفت: اهداف ارائه خدمات تغذیه شامل: افزایش دسترسی جمعیت تحت پوشش به خدمات بهبود تغذیه جامعه، پیشگیری وکنترل انواع سوء تغذیه (چاقی، لاغری، کوتاه قدی وکمبود ریز مغذی ها)، ارتقاء فرهنگ وسواد تغذیه ای جامعه وگروه های هدف خاص، بهبود وارتقاء شاخص های سلامت تغذیه ای جامعه با گسترش مداخلات جامعه محور، پیشگیری وکنترل عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع و ارائه خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی برای موارد ارجاعی از پزشک ومراقب سلامت می باشد.

 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 16 خرداد 1402