تاریخ : جمعه 4 فروردين 1402
کد 1960

پیام های بهداشتی به مناسبت روز جهانی سل با شعار(( بله!ما میتوانیم سل را پایان دهیم!))

سل همچنان یکی از کشنده ترین قاتل های عفونی جهان است.

1.سل توسط  باکتری مایکو باکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود و اغلب ریه ها را درگیر میکند.هنگامی که افراد مبتلا به سل ریه سرفه، عطسه میکنند، سل از طریق هوا پخش می شود و افراد  دیگر فقط با استنشاق چند میکروب آلوده می شود.

2.سل قابل پیشگیری و درمان است، اما این بیماری باستانی که هزاران سال است بشر را مبتلا کرده ، همچنان هرساله باعث رنج و مرگ و میر میلیون ها نفر می شود.

3.  بر اساس آخرین گزارش های سازمان بهداشت جهانی در سال 2021 میلادی  نزدیک 10.6 میلیون نفر در دنیا به این بیماری قابل پیشگیری و درمان مبتلا شدند که 1.6 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.  مبارزه ی جهانی با بیماری سل از سال 2000 میلادی تاکنون جان 74 میلیون نفر را نجات داده است.

4.در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری عوارض جدی از خود بر جای می گذارد.

5.افرادی که سرفه بیش از دو هفته دارند و همچنین مبتلایان به کرونا که بعد از بهبودی، سرفه مزمن دارند، بایستی از نظر این بیماری بررسی شوند.  این افراد با مراجعه به نزدیک ترین مرکز یا خانه ی  بهداشتی محل سکونت خود می توانند آزمایش  خلط در سه نوبته بدهند که این نمونه ها برای بررسی به آزمایشگاه تشخیص سل شهرستان مراغه ارسال می شوند.

6.سرفه مزمن ، بی اشتهایی ، کاهش وزن و همچنین ضعف و بی حالی  از مهم ترین علایم بیماری سل می باشد که این بیماری با آزمایش خلط در سه نوبت  که بصورت رایگان در تمامی مراکز بهداشتی نمونه برداری  آن انجام می شود  قابل تشخیص است و افراد  مبتلا به این بیماری با مصرف مرتب دارو کاملا درمان میشوند و دارو های لازم بصورت رایگان بعد از تشخیص در اختیار افراد مبتلا به بیماری سل قرار داده میشود. 
 
  • نوشته شده
  • در جمعه 4 فروردين 1402