تاریخ : شنبه 13 اسفند 1401
کد 1941

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه؛

ازدواج بهنگام، آسان، موفق و پایدار، نیازمند همکاری آحاد جامعه است

رئیس مرکز بهداشت مراغه گفت: هفتم تا ۱۳ اسفندماه به عنوان هفته ملی جوان و ۱۳ اسفندماه روز ملی جوان نامگذاری شده است و برنامه‌های این هفته امسال با شعار ازدواج به هنگام، آسان، موفق و پایدار برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دکتر حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در گفت و گوی اختصاصی به مناسبت گرامیداشت هفته جوان به خبرنگار نصیر نیوز گفت: ۱۳ اسفند ماه امسال مصادف با روز تولد حضرت علی اکبر(ع) و روز ملی جوان است که به دلیل اهمیت این گروه سنی در کشورمان  ۷ الی ۱۳ اسفند ماه به نام هفته ملی سلامت جوان با شعار "ازدواج بهنگام ساده موفق و پایدار" نامگذاری شده است.

وی گفت: مسایل مربوط به جوانان یک مسئله فرابخشی است و در ساختار وزارت بهداشت نیز واحدهای متعددی با توجه به رسالت ،خود متولی بخش ها و حیطه هایی از سلامت جوانان هستند اما موفقیت در اجرای برنامه های مرتبط با سلامت جوانان با مشارکت کلیه ذینفعان این امر میسر است.
وی در ادامه اظهار کرد: جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان موثر بر توسعه هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی- اجتماعی را برای آن کشور فراهم مینماید.
 
وی تاکید کرد: در سالهای اخیر تغییر و تحولاتی در جمعیت کشور رخ داده و نرخ باروری کلی روند کاهشی پیدا کرده است، که اگر این روند کاهشی در کشور ما همچنان ادامه داشته باشد پیش بینی میشود طی بیست سال آینده در سال (۱۴۲۰) جمعیت سالمندان کشور حدوداً دو برابر می شود.
 
وی به اهمیت برنامه ریزی صحیح و درست آینده جوانان تاکید کرد و گفت: با مدیریت صحیح و برنامه ریزی های، اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی تصویب و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ترغیب عموم به فرزندآوری مسیر را برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور می توان فراهم کرد.
 
دکتر حق گشایی در ادامه اظهار کرد: رفع موانع ازدواج تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد عوامل زیادی در تصمیم افراد برای ازدواج تاثیر دارد که مهمترین شان سبک زندگی فرد است.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به سیزده میلیون نفر در وضعیت تجرد در کل کشور به سر میبرند گروه سنی جوان افراد ۱۸ تا ۳۰ بهترین گروه سنی برای تشکیل خانواده می باشند. لازم بذکر است در حال حاضر ۳۹۹۴۰ نفر جوان در سامانه یکپارچه بهداشت شهرستان مراغه ثبت نام نموده اند که از این تعداد، ۲۴۸۱۳ نفر (۹۷/۳۴ درصد) ازدواج نکرده اند که این آمار از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون ۱۱ درصد افزایش یافته است.
 
معاون بهداشت این دانشکده علوم پزشکی مراغه با اشاره به اهمیت برگزاری هفته جوان گفت: حساس‌سازی اجتماعی و معطوف کردن توجه جوانان به امر سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی خود و حیطه‌هایی که باید به آن توجه شود، آگاه‌سازی اجتماعی در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها در مورد حیطه‌های اولویت‌دار سلامت جوانان در امر ازدواج و چگونگی درخواست دریافت خدمات در این حیطه‌ها، لزوم پرداختن سازمان‌های مرتبط به ارائه خدمات سلامت جوانان و ضرورت برنامه‌ریزی به منظور تأمین منابع و ساختارسازی جهت ارائه خدمات به این گروه سن و لزوم انجام مداخلات هوشمندانه و برنامه‌محور بر اساس سیاست‌های جمعیتی اهداف برگزاری هفته هستند.
 
 
وی افزود: آموزش‌ها به صورت برگزاری همایش‌ها، جلسات و سمینار ویژه جوانان و ارائه آموزش‌های لازم در سطح کانون‌های تجمعی جوانان در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی، حوزه‌های علمیه، پادگان‌ها، ورزشگاه‌ها، مساجد و بسیج از طریق مراقبان سلامت و بهورزان و کارشناسان ستادی ارائه می‌شود.
 
حق گشایی بیان کرد: در این راستا موضوعات مختلف سلامت روان، پیشگیری از حوادث و سوانح، تغذیه سالم، پیشگیری از تحرک ناکافی، سلامت جنسی، پیشگیری از رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز، ازدواج بهنگام و فرزندآوری به جوانان ارائه می‌شود. همچنین علاوه بر ارزیابی سلامت جوانان در طول هفته جوان، توزیع پمفلت، تراکت و مطالب آموزشی انجام می‌شود.
  • نوشته شده
  • در شنبه 13 اسفند 1401