تاریخ : سه شنبه 20 دي 1401
کد 1873

علایم بیماری لیشمانیوزیس را جدی بگیرید

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، بیماری لیشمانیا یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که مخزن این بیماری سگ سانان بوده و این بیماری از طریق نیش نوعی پشه خاکی از سگ سانان به انسان منتقل می شود.
خانم دکتر اسدیان در مصاحبه با روابط عمومی معاونت بهداشتی گفت: اخیرا پیرو گزارش علایم مشکوک این بیماری درسگ مبتلا دریکی از روستاهای تابع شهرستان مراغه،   تیم بهداشتی سریعا  در محل حضور یافتند و از حیوان مورد نظر نمونه برداری شد  با ارسال نمونه به آزمایشگاه انگل شناسی علوم پزشکی تهران و مثبت بودن نتیجه ،  اقدامات لازم جهت دفن بهداشتی حیوان بیمار صورت گرفت.
رئیس گروه بیماری های معاونت بهداشتی تب، کم خونی ،کاهش وزن و بی اشتهایی و بزرگی کبد و طحال را از مهم ترین علایم لیشمانیای احشائی (کالاازار) دانست و گفت: درصورت عدم درمان به موقع موارد مبتلا به لیشمانیوز ،این بیماری در عرض2 سال منجر به  مرگ فرد مبتلا می شود که دریافت خدمات درمانی لازم  از میزان مرگ و میر افراد مبتلا پیشگیری می گردد . دکتر اسدیان بیمار یابی فعال در گروه سنی زیر 5 سال توسط مرکز خدمات جامع سلامت و بهورزان را مورد تاکید قرار داد  و در صورت شناسائی موارد مشکوک به بیماری ، سریعا اقدامات درمانی لازم بر روی فرد مبتلا انجام می گردد .
در آخر دکتر اسدیان از زحمات تیم سلامت و دهیاری و اعضای محترم شورای  روستای مورد نظر تشکر کرد و افزود: جهت کنترل بیماری ،  بهسازی محیط روستا، دفع بهداشتی زباله و همچنین جمع آوری بهداشتی فضولات  و نخاله ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دهیاران و اعضای محترم شوراهای روستایی حتما باید ضمن توجه به این مسئله، جهت کنترل سگ های ولگرد توجه ویژه و جدی داشته باشند .
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 20 دي 1401