تاریخ : شنبه 21 خرداد 1401
کد 1691

برگزاری جلسه آموزشی "مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران –بازآموزی کتاب راهنمای خارج بیمارستانی ؛ ویژه ماما

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی، گروه سلامت جمعیت و خانواده در راستای تثبیت برنامه مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران با هدف پیشگیری از موربیدیته و مورتالیته ، اقدام به برگزاری جلسه آموزشی "مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران –بازآموزی کتاب راهنمای خارج بیمارستانی ؛ ویژه ماما " در قالب دوره های غیرکددار ضمن خدمت کارکنان بر اساس تقویم آموزشی برای گروههای هدف کلیه مراقبین سلامت-ماما و ماماهای تیم سلامت شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری/ پایگاهها و روستایی در تاریخ 09 و 08 و 03 خرداد ماه سال 1401 ، به مدت 18 ساعت در سالن اجتماعات آموزشگاه بهورزی نموده است.
جلسه آموزشی"مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران –بازآموزی کتاب راهنمای خارج بیمارستانی " با سخنرانی سرپرست گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشکده مراغه با بیان اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals) در خصوص حفظ و ارتقاء سلامت مادران جهت دستیابی به کاهش مرگ مادری و حفظ سلامت آنان "پایان دادن به مرگهای قابل اجتناب و ارایه ی سیمای مرگ مادری در کشور و حوزه ی شهرستان مراغه ، آمار و شاخصهای مربوط به مرگ مادری و علت آنها ، تاريخچه برنامه مراقبت مادران در ايران ، ضمن بیان اهمیت پیشگیری از مرگ مادری و حساس سازی کلیه ی ارایه دهندگان خدمت سلامت مادران در مراکز/پایگاهها شهری ، روستایی و خانه های بهداشت ، عوامل تاثیر گذار در این امر از قبیل شناسایی زود هنگام مادران باردار ، ویزیت ، مراقبت ، پیگیری و ...... را تاکید نمودند.
در ادامه جلسه ، پیش آزمون  انجام گرفت. و سرکار خانم برار با توجه به ویرایش کتاب راهنمای خارج بیمارستانی ؛ ویژه پزشک-ماما " توسط اداره سلامت مادران وزارت متبوع جهت توانمندسازی ، تقویت بنیه علمی و عملی ارایه دهندگان خدمات سلامت مادران به توضیح عناوین آموزشی بر حسب تغییرات انجام گرفته در راهنمای مذکور ؛ در چهار حیطه پیش از بارداری ، حين بارداري، حین زايمان و پس از زایمان ، با نمایش اسلایدهای مربوطه پرداختند. و با تشریح کلیه موارد کاربردی و عملیاتی به آموزش خود ادامه دادند. 
همچنین خانم برار جهت سنجش موثر بودن آموزشها و تاثیر آن در تبدیل به فعل رفتاری ، ادامه جلسه را به صورت کار گروهی با طرح 6 کیس مختلف در مورد تغییرات انجام یافته در راهنمای جدید ، برگزار کردند. که پس از ارایه سوالات ، افراد هر گروه به طور مجزا با بارش افکار و بهره گیری از راهنمای خدمات خارج بیمارستانی به تشریح و آنالیز مورد مربوطه پرداختند. سپس یک نفر به نمایندگی از هر گروه ، جمع بندی نظرات و جواب سوالات را به طور کامل برای حاضرین در جلسه قرائت نموده و دیگر همکاران در خصوص نکات مثبت و منفی ارایه شده ؛ نظر دادند. و این قسمت جلسه با پاسخ به کلیه سوالات مدعوین پایان یافت. پس از اتمام آموزشهای خانم برار کارشناس نوزادان خانم حاتمی جلسه باز آموزی رتینو پاتی با تاکید بر اهمیت آموزش به والدین دارای نوزاد با اندیکاسیون معاینه رتینو پاتی ، پیگیری به موقع این نوزادان وارجاع ایشان در موعد مقرر جهت انجام معاینه رتینو پاتی ودریافت پسخوراند از ایشان وثبت تمامی این موارد در سامانه سیب وارسال اطلاعات مربوط به نتیجه معاینه به کارشناس ستادی و همینطور راههای پیشگیری از مرده زایی و مرگ نوزادان با تاکید بر ارتقا کیفیت وکمیت مراقبت های پیش از بارداری وبارداری وشناسایی زودهنگام مادران باردار دارای بیماری زمینه ای وتشکیل به موقع پرونده بارداری برای ایشان ودقت در انجام پروسه ارجاع ،پیگیری واقدام تاحصول نتیجه وآموزش حرکت شماری به مادران باردار و... را برگزار کرد .
در آخر جلسه انتظارات برنامه سلامت مادران در خصوص نکات قابل توجه در خصوص اهمیت ارجاع و پیگیری مادران باردار ، نشان دار کردن ، ثبت لیست مادران نیازمند مراقبت یا توجه ویژه ، واکسیناسیون کووید مادران باردار ، تداوم ارسال مشخصات مادران مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید ، نحوه پذیرش مادران باردار در نقل مکان داخل یا خارج شهرستانی ، تکمیل اکسل موربیدیدیته برای مادران بستری شده در ICU ، CCU یا هیسترکتومی شده ، تکمیل دفترچه مادر و نوزاد ، تاکید بر نحوه صحیح ثبت زایمان و مشخصات آن در سامانه و ..... مطالبی را ارایه نمودند. و جلسه با برگزاری پره تست خاتمه یافت. شایان ذکر است ؛ جهت هدفدار 
نمودن و سنجش تاثیر آموزش ، تحلیل و آنالیز جواب سوالهای مربوط به آزمون ( به روش  (T test بررسی و موثر بودن آموزشها مشخص گردید.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 21 خرداد 1401