تاریخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1400
کد 1499

توسعه واحد تکامل کودکان مراغه

در راستای جامعیت بخشیدن به اهداف هفته سلامت با شعار"ارتقای نظام شبکه بهداشتی-درمانی و مراقبت های بهداشتی اولیه برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" مقارن با هفته سلامت سال 1400 واحد تکامل کودکان مراغه توسعه پیدا کرد.
در راستای جامعیت بخشیدن به اهداف هفته سلامت با شعار"ارتقای نظام شبکه بهداشتی-درمانی و مراقبت های بهداشتی اولیه برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" مقارن با هفته سلامت سال 1400 واحد تکامل کودکان مراغه توسعه پیدا کرد. تکریم خانواده ها و بهبود مسیر ارجاعات کودکان دارای مشکل تکاملی ، از اهداف برنامه بوده و بر این اساس توافقنامه ای با فوق تخصص اعصاب کودکان و پیراپزشکان مربوطه امضا گردید. ضمنا در صورت لزوم ، آزمایشات تخصصی ویژه تکامل کودکان و MRI تخصصی کودکان نیز با تعرفه دولتی و با تخفیف ویژه برای خانواده های نیازمند در مراغه انجام خواهد شد.       
در سالهاي اول، رشد مغز در بحراني‌ترين وضعيت بوده و نسبت به تأثيرات خارجي يشترين حساسيت را دارد. مغز در این زمان توانمندی بالفعل کم و بالقوه بسیار بالایی دارد.مراقبت محبت‌آميز و آموزش‌هایی  كه كودك در سالهاي اول دريافت ميكند يا فقدان اين تجربيات اساسي تأثيرات بلند مدتي بر ذهن كودك باقي ميگذارد. هرچند كه يادگيري در تمام طول زندگي ادامه مييابد ، اما در سالهاي نخستين، مغز انسان با سرعتي كه هرگز تكرار نخواهد شد، در حال شكل گيري استبا توجه به اهمیت تکامل کودکان در سالهای آغازین کودکی و نقش بازیها و محرکهای بیرونی در روند تکاملی کودکان و کسب مهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی در دوران بزرگسالی ، انجام تست تشخیصی تکاملی"بیلی"بسیار سودمند می باشد.که با هدف تامين،حفظوارتقاءسطحتکاملی کودکان از طریق اقدامات پیشگیرانه، آموزشی، غربالگری و تشخیص کودکان انجام می شود و به عبارتی نشان دهنده سن تکاملی نسبت به سن تقویمی کودک می باشد تا با شناسایی مشکلات و انجام مداخلات سریع و به موقع ، کودکان همزمان با رشد سنی ،  رشد تکاملی مناسبی را داشته باشند.
قبل از آغاز این طرح ، کودکان دارای مشکل به مرکز تکامل تبریز ارجاع می شدند که سختیها ، دوری مسیر و نیز بار مالی و اقتصادی بر دوش خانواده ها می گذاشت. اینک  با حمایتهای معاونت محترم بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه و به همت پیگیریهای گروه سلامت جمعیت و خانواده ، با توجه به ظرفیتها و زیرساختهای دانشکده ، و نیز مقارن با هفته سلامت سال جاری ،  با عقد قرارداد فی مابین معاونت بهداشتی و پیراپزشکان محترم در رشته های شنوایی سنجی ، گفتار درمانی و کاردرمانی، روانشناسی ، واحد تکامل کودکان توسعه یافته و ارجاعات کودکان در داخل شهر مراغه صورت می گیرد. ضمنا بررسی های تخصصی از قبیل آزمایشات ویژه تکامل کودکان و MRI  نیز در مراغه برای خانوارهای نیازمند انجام خواهد شد. که کلیات این برنامه در ارتقای تکامل کودکان مراغه نقش بسیار چشمگیری خواهد داشت.علاقمندان جهت بررسی روند تکاملی فرزندان خود ، می توانند جهت تعیین وقت برای انجام تستهای تکاملی کودکان ، با شماره تلفن 37232025 تماس حاصل نمایند.
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 19 ارديبهشت 1400