تاریخ : سه شنبه 26 اسفند 1399
کد 1494

گرامیداشت روز جهانی تغذیه ورژیم درمانگر

ازسال 2008 میلادی دومین چهارشنبه ماه مارس به عنوان روز جهانی رژیم شناس ومشاور تغذیه نامگذاری شده وجایگاه وخدمات این گروه از داتش آموختگان علوم پزشکی که با حیاتی ترین نیاز انسان سروکار دارند

نقشی حائز اهمیت درپیشگیری ودرمان بیماری ها وارتقاء سلامت آحاد جامعه ایفا می نمایند، پاس داشته می شود .

 با توجه به اینکه تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها به ویژه در شرایط فعلی بحران کرونا، دارد، آموزش‌هایی که کارشناسان و مشاوران تغذیه به مردم ارائه می‌دهند، چه به صورت فردی و چه در سطح جامعه، نقش مهمی در بهبود سلامت و پیشگیری از بروز عوارض و ابتلاء به بیماری‌ها دارد .

در حال حاضر کارشناسان تغذیه در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور در مراکز جامعه خدمات سلامت مشغول ارائه خدمات به مردم از طریق آموزش و مشاوره تغذیه با رویکرد  "تغذیه پیشگیر" هستند تابه مردم درپیروی از یک الگوی غذایی صحیح وحفظ سلامتی وپیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف، کمک شود. در شهرستان مراغه کارشناسان تغذیه ورژیم درمانی در 8مرکزخدمات جامع سلامت و 7 پایگاه سلامت شهری به ارائه خدمات تغذیه‌ای و رژیم درمانی و بهبود تغذیه جامعه مشغول هستند.

یکی از چالش‌هایی که در حوزه رژیم درمانی وجود دارد، این است که افرادی که متخصص و کارشناس رشته تغذیه نیستند، به صورت غیرمجاز اقدام به ارائه رژیم‌های چاقی و لاغری می‌کنند. برای مثال، در باشگاه‌های ورزشی برخی مربیان ورزشی با اینکه تخصصی در علم تغذیه ندارند، این اقدام را انجام می‌دهند که کاملاً غیرمجاز و غیرقانونی است. بسیار دیده شده است که افرادی که از رژیم‌های غلط و غیراصولی استفاده می‌کنند، دچار عوارض سخت و گاه برگشت ناپذیری مانند از کار افتادن کبد و کلیه و پیوندکبدوکلیه شده اند. مردم باید بدانند که برای دریافت رژیم‌های لاغری و چاقی باید به متخصصین وکارشناسان تغذیه مراجعه کنند.

در پایان توصیه می شود مردماگر برای کنترل وزنشان به رژیم غذایی نیاز پیدا می‌کنند، حتماً به کارشناسان تغذیه مراجعه کرده و به تبلیغ‌های سایت‌های مجازی توجه نکرده و به افراد غیرمتخصص و سودجو مراجعه نکنند، این رژیم‌ها علمی و اصولی نیستند و سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازند

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 26 اسفند 1399